Vstupom dieťaťa do školy sa jeho život radikálne zmení. U každého dieťaťa je obdobie
vyspelosti veľmi individuálne, a tak sme sa s psychologičkou Ladislavou Zavadinkovou
porozprávali nielen o tom, ako pripraviť dieťa čo najlepšie do školského zariadenia, čo
všetko by malo vedieť, ale i o tom, aká dôležitá je pre dieťa podpora zo strany rodiča.
Prvý deň dieťaťa v škole alebo v materskej škole je vždy veľkou udalosťou. Ako v tomto
prípade postupovať a ako dieťa čo najlepšie pripraviť?
Nakoľko nástup do školy či škôlky predstavuje obrovský stres a záťaž pre deti aj rodičov,
netreba podceňovať prípravu. Nenechávajte si ju na posledné dni pred nástupom do
zariadenia. Deti (ale aj my dospelí) sa veľakrát boja neznámeho. Snažte sa im, čo najviac
priblížiť prostredie školy, škôlky, nech majú predstavu o tom, čo ich čaká. Pomôžte si
knižkami alebo rozprávkami, kde hlavný hrdina navštevuje škôlku alebo školu. Čítajte si ich
spolu, pozerajte a veľa sa pri tom rozprávajte.
Dieťaťu rozprávajte o škole a škôlke, vždy pozitívne a upozornite na to aj vašich rodinných
príslušníkov. Hovorte mu, že tam bude dobre, bude tam veľa detí, z ktorých sa môžu stať noví
kamaráti. Že sa naučí čítať a vďaka tomu si bude môcť prečítať knihu o jeho obľúbenom
hrdinovi. Pridajte vaše pozitívne skúsenosti so školou, ale hlavne vaše dieťa nestrašte vetami
typu: „No počkaj, v škole ťa naučia, ako sa máš správať.“
Čo sa týka škôlkárov, okrem ovládania základných samoobslužných návykov využite
možnosť ísť do škôlky ešte pred nástupom, nech dieťatko vie, do akého prostredia vlastne ide.
Výhodou je, ak má v škôlke dieťa nejakého kamaráta, ktorého pozná mimo škôlky.
Chodievajte čo najviac medzi iné deti – na ihriská, do denných táborov, materských centier a
podobne. Tiež môžete postupne trénovať odlúčenie od rodičov, a to napríklad dňom u starých
rodičov alebo denným táborom.
Niektoré deti sa do školy/škôlky tešia, iné nie. Ako bližšie charakterizovať tieto dva typy
detí?
Nemyslím si, že by sme detičky mohli takto jednoducho rozdeliť na dve skupiny. Niektoré
deti si na nové situácie zvykajú ľahko, bez väčších ťažkostí. Do škôlky sa tešia a bez
problémov nadväzujú kontakty s novými deťmi či dospelými. Potom máme detičky, ktoré sa
síce na začiatku veľmi tešia, no po pár dňoch začnú škôlku odmietať a vyžadujú si dlhší čas
na adaptáciu. Iné si na škôlku zvykajú len veľmi ťažko a proces adaptácie je dlhý a náročný,
vstup do škôlky pre nich predstavuje nadmernú záťaž. Zvládnutie nástupu dieťaťa do
zariadenia, ale aj to, či sa teší, záleží hlavne od jeho individuality, ale aj od prístupu rodičov,
učiteliek, od prípravy na školu/škôlku. Predovšetkým, to však súvisí s tým, či je dieťatko zrelé
na nástup do škôlky. To, že dieťatko dovŕši 3 roky, ešte neznamená, že je na škôlku zrelé a má
do nej hneď nastúpiť. Pokiaľ si rodičia nástupom nie sú istí, je vhodné poradiť sa s
odborníkom, aby dieťatku predčasný nástup neuškodil.
To isté platí aj pre budúcich školákov. Pokiaľ odborník (učiteľ, psychológ) odporučili
„odklad“, odporúčam to zvážiť a dieťaťu dopriať jeden rok v škôlke navyše.
Je vhodné s dieťaťom navštíviť školu alebo škôlku vopred?
Áno, dieťaťu to môže dodať pocit istoty – bude vedieť, čo ho čaká a kam ide. Mnohé základné
školy organizujú dni otvorených dverí, čo je pre budúcich prváčikov skvelá možnosť spoznať
prostredie školy. Niektoré škôlky tiež ponúkajú podobnú možnosť – deti sa môžu prísť
pozrieť do škôlky a vidieť, ako vyzerá bežný deň v škôlke.
Malo by ešte cez prázdniny dieťa spolu s rodičom organizovať deň?
Určite áno. Jednoduchá organizácia dňa, dodržiavanie akejsi rutiny, to dodáva deťom
istotu. To, že sú prázdniny, neznamená, že dieťa pôjde spať, kedy sa mu zachce a v priebehu
dňa robiť aktivity, na ktoré má práve chuť. V takom prípade by ho v septembri čakal náročný
nábeh na školský režim. Naplánujte si spolu, čo by ste spolu cez prázdniny chceli zažiť,
dosiahnuť, vymyslite si zoznam aktivít, aby dieťa netrávilo príliš veľa času na telefóne či pri
TV.
Čo všetko by dieťa pred nástupom malo vedieť o škole alebo škôlke od rodiča?
Užitočný môže byť taký ten základ – aby dieťa vedelo, ako prebieha deň v škôlke, aby
vedelo, na koho sa môže obrátiť, kto a kedy preňho príde.
Čo sa týka školákov, nezabudnite sa s nimi porozprávať aj o tom, že v škole je už potrebné
dodržiavať viac pravidiel. Napríklad, že najskôr majú 45 minút vyučovania a až potom krátku
pauzu na toaletu, desiatu či oddych. Pripravte ho na to, že v škole je trošku iný režim ako v
škôlke, že deti tam už nespia, sú samostatnejšie, cez hodinu dávajú pozor a počúvajú učiteľku,
menej sa hrajú. Nestrašte ich, ale ani neprechvaľujte zbytočne, aby dieťa nemalo prehnané
očakávania.
Znamená podpora rodiča v prvý deň naozaj tak veľa?
Prvý deň patrí medzi veľmi dôležité a neopakovateľné udalosti. Spravte si z neho
neopakovateľný zážitok. Svojou prítomnosťou dávate dieťaťu najavo, že jeho prvý deň v
škole je aj pre vás veľmi významnou udalosťou a že vaše dieťa je pre vás dôležité. V
ideálnom prípade by mali ísť s dieťaťom obaja rodičia. Dodá mu to väčšiu istotu, nebude vo
veľkom strese a bude sa cítiť oveľa príjemnejšie, keď ho príde podporiť mama aj otec.
Nákup školských potrieb môže byť zábavná činnosť. Má vyberať veci do školy sám
rodič alebo robiť túto činnosť s dieťaťom, resp. nechať dieťa samé si vybrať pomôcky
či iné potrebné veci do školy/škôlky?
Budeme chodiť do školy my rodičia alebo naše deti? Je vhodné, aby malo dieťa možnosť
vybrať si pomôcky aj samé, aby malo pocit, že sa mohlo podieľať na tak dôležitej úlohe.
Pomôcť mu (aj sebe) môžeme tým, že mu dáme napr. na výber z 3 rôznych vzorov papučiek.
Alebo mu ukážeme len vzory, ktoré sú v jeho veľkosti. Čo sa týka tašiek, tiež mu dajte na
výber z tých, ktoré sú vo vašich možnostiach. V súčasnosti je už napr. aj veľká ponuka zošitov
s rôznym dizajnom a verím, že každý žiak si vyberie ten svoj, aby mu aj taká maličkosť aspoň
trošku mohla spríjemniť deň v škole. Škôlkári tých pomôcok až tak veľa nepotrebujú, ale tiež im dajte možnosť vybrať si a niektoré si môžu vybrať aj zo svojich obľúbených, ktoré majú doma – napr. obľúbené pyžamko či pohárik na vodu.
Je dôležité, aby sa rodič spolu s dieťaťom oboznámili s pravidlami škôlky alebo školy?
Určite áno. Väčšinou sú to také základné pravidlá fungovania v kolektíve, ktoré by si dieťa
malo priniesť už z domáceho prostredia.
Ako teda zosúladiť denný režim rodičov a detí?
Práve obdobie prázdnin môžu rodičia využiť na to, aby si odsledovali, koľko času potrebujú
napríklad ráno, aby sa všetci nachystali a boli pripravení vyraziť – v septembri im to pomôže,
aby sa vedeli nastaviť tak, aby ráno nemeškali a vyhli sa tak rannému stresu. Ideálne je
zaviesť si dennú rutinu, pravidelný priebeh dňa, čo dodá dieťaťu pocit istoty – vie, kedy ho čo
čaká. Popri práci a domácnosti je niekedy náročné zosúladiť sa s dieťaťom. Nedovoľte preto, aby bola celá starostlivosť o školáka len na jednom rodičovi – čo sa dá prenechajte partnerovi,
babke alebo dedkovi.
Po škole doprajte sebe aj deťom oddych a až potom si s nimi robte domáce úlohy. Tiež dbajte
na to, aby ste ich nepreťažili krúžkami, jeden im úplne stačí a tiež je v poriadku, ak dieťa
nenavštevuje žiadny krúžok.
Myslite tiež na to, že spánok je pre deti veľmi dôležitý. Telo prvákov na správny vývin
potrebuje okolo 10-12 hodín spánku. Keď nemajú dostatok spánku, môžu mať ťažkosti so sústredením, byť plačlivejšie, úzkostné, unavené. Myslite na to pri tom, keď určujete to, kedy
dieťa pôjde spať a kedy bude vstávať.
Nezabudnite sa spolu hrať, čítať si, rozprávať sa a jednoducho si užívať jeden druhého.
U niektorých detí sa „blok“ zo škôlky objaví až po prvých dňoch či týždňoch. Ako s tým
pracovať?
Je to úplne prirodzené a normálne. Dieťa pri takých veľkých zmenách, akými sú nástup do
školy alebo škôlky, potrebuje určitý čas na to, aby sa adaptovalo. Pokojne to môžu byť aj 3
mesiace.
Dôležité je, aby ste sa pred dieťaťom o škole či učiteľoch nevyjadrovali negatívne – pre dieťa
je to mätúce a stráca tak motiváciu chodiť niekam, kde to podľa rodiča nie je dobré alebo
rešpektovať niekoho, o kom doma rodič rozpráva nepekne.
Tiež je dôležité pracovať s rodičovou nervozitou a neistotou ohľadom nástupu do zariadenia.
Nezabudnite, že ju prenášate na dieťa. Dieťa potrebuje cítiť, že ste si svojim rozhodnutím dať
ho do škôlky istý a že mu dokážete byť oporou, keď ono bude plakať.
Dieťa by sme mali podporovať a pokiaľ sa podobný „blok“ objaví, je potrebná spolupráca s
pedagógom, aby ste sa pokúsili odhaliť príčinu a nastavili spolu čo najefektívnejší postup. Pre
každé dieťatko funguje niečo iné.
Ktorých 5 krokov, by sme sa ma mali držať, aby deti, čo najlepšie zvládli nástup do
škôlky/školy?
Neklamte, že prídete na obed, keď viete, že sa vám nedá prísť. V prvé dni sa snažte
pre dieťa prísť skôr.
Nestrašte dieťa školou, škôlkou, učiteľmi.
Vyrobte si spoločne niečo, čo dieťatku bude pripomínať domov a rodiča – napr. pekný
náramok, obrázok… Dôležitá je komunikácia s dieťaťom a podpora vzťahu dieťa – rodič. Neignorujte
pocity dieťaťa, uznajte mu ich a snažte sa poukázať na jeho silné stránky, ktoré by mu
mohli pomôcť. Pri rozhovoroch zabudnite na otázky „Ako bolo v škole?“ či „Aký si
mal deň?“. Skúste namiesto toho „Čo ti dnes urobilo radosť? Čo sa ti na dnešnom dni
páčilo? Čo sa ti na dnešnom dni nepáčilo? Je niečo, čo by si urobil inak? Čo sa ti dnes
podarilo? Čo ťa dnes v škole rozosmialo? S kým si sa dnes v škôlke najviac hral?“.
Dozviete sa tak viac o tom, čo vaše dieťa prežíva. Dajte mu pocítiť, že sa zaujímate a
že sa na vás môže kedykoľvek a s čímkoľvek obrátiť.
V čase nástupu do materskej či základnej školy nevystavujte dieťa ďalším iným
zmenám – sťahovanie, nový súrodenec, rozvod rodičov a pod.
A hlavne nezabúdajte na seba – doprajte si chvíľku len pre seba a robte to, čo vám robí
radosť. To, čo môžete, delegujte na niekoho iného.
- Tvrdí, že je pokrvný príbuzný Abrahama Lincolna. Herec Tom Hanks v mladosti sníval aj o tom, že sa raz stane kozmonautom
- Nikita Slovák: Dnešná koalícia nemá plán. Teda, ak nepočítame plány na ich osobné zbohatnutie
- Hassan Nasrallah pošpinil islam a v láske k susedom to spackal. Vlastní z neho urobia mučeníka, ale bol to babrák
- Medzietnické problémy na Ukrajine: V posledných rokoch je problém jazykovej identity obzvlášť naliehavý
- Rusi do vojny nasadzujú už aj zvieratá, na fronte prebieha experiment s vlčicami. Čo ešte priniesol týždeň vojny?
- Pôda pod Arktídou začína byť pekelne horúca. Rusko tvrdí, že je v zóne jeho záujmov a patrí jemu, NATO reaguje