Označenia EKO a BIO slúžia často len na prilákanie zákazníkov. Falošný ekologický marketing dostane stopku

Ilustračná snímka. Zdroj FOTO: pixabay.com

Európsky parlament schválil smernicu, ktorá zakazuje klamlivé označovanie výrobkov ako ekologické, prírodné alebo šetrné k životnému prostrediu. Veľakrát totiž ide o bežné produkty, ktoré sa vďaka označeniu EKO a BIO tvária, že sú cennejšie a kvalitnejšie, pritom len zákazníka stoja viac.

Označovanie výrobkou značkami EKO a BIO má presnejšie. Pravidlá používania týchto označení totiž sprísni Brusel. Stali sa totiž výborným nástrojom na to, ako nalákať zákazníkov na kúpu, často, žiaľ, išlo o falošný marketing firiem, informujú tvnoviny.sk.

Téma udržateľnosti sa stala marketingovým ťahom. „Nemôžeme hovoriť, že výrobok je klimaticky neutrálny len preto, že firma platí sadenie stromov v Afrike. Budú omnoho jasnejšie a prísnejšie pravidlá toho, kedy a aké označenie sa môže použiť,“ hovorí europoslanec Martin Hojsík.

Ilustračná snímka. Zdroj FOTO: pixabay.com

Netýka sa to len potravín, ale aj drogérie, oblečenia a spotrebného tovaru. Smernicu ešte musí schváliť Rada Európskej únie. Ak smernica prejde, členské štáty budú mať dva roky na to, aby sa na nové pravidla pripravili.

Medzinárodný spotrebiteľský prieskum navyše ukazuje, že mnohí ľudia nevedia rozoznať, čo naozaj je eko a čo nie, informuje portál ecoista. Prieskum, ktorý realizovali The European Consumer Organisation (BEUC) a International Consumer Research & Testing (ICRT), zisťoval, ako sa ľudia orientujú v označovaní „zelenosti“ produktov a služieb. Z prieskumu vyplynulo, že systém je pre spotrebiteľa veľmi mätúci – len 3 % respondentov tvrdia, že dokážu rozpoznať falošný ekologický marketing.

Ilustračná snímka. Zdroj FOTO: pixabay.com

Takmer polovica opýtaných ľudí (48 %) dáva prednosť nákupu výrobkov s označením EKO a BIO pred výrobkami, ktoré tieto označenia nemajú a podľa priekumu chce väčšina spotrebiteľov znižovať svoju uhlíkovú stopu, preto žiadajú na výrobkoch spoľahlivé informácie.