Senna mal len 4 roky, keď mu otec zostavil prvú motokáru. Smrť jedného z najlepších jazdcov F1 je stále záhadou

Ayrtona Sennu od detstva zaujímal motorizmus. Zdroj FOTO: wikipedia.org

Od útleho detstva inklinoval k motošportu. Ayrton Senna da Silva sa narodil v Brazílii. Titul majstra sveta Formuly 1 vyhral počas svojej krátkej kariéry trikrát. Keď mal 34 rokov, o život ho pripravila tragická nehoda na Veľkej cene San Marina, keď počas pretekov v talianskej Imole vrazil do betónovej bariéry. 

V roku 1960, v prvý jarný deň, sa narodil v brazílskom meste Santana chlapček Ayrton, ktorý sa neskôr pre svoju lásku k motošportu navždy zapísal do dejín. Ku kolesám inklinoval od útleho detstva. Keď mal štyri roky, otec Milton mu zostavil prvú motokáru a kolesovému športu sa venoval prakticky v každej voľnej chvíli. Niet divu, že prvé preteky vyhral už vo veku 13 rokov, o štyri roky neskôr sa stal juhoamerickým majstrom sveta v motokárach.

V roku 1981 sa presťahoval aj s manželkou Lilian do Anglicka, kde získal titul v britskej súťaži Formula Ford 1600. Lilian sa však v Británii nepáčilo a aj problémy s hľadaním sponzora donútili Ayrtona vrátiť sa po niekoľkých mesiacoch naspäť do Brazílie. Majiteľ tímu sa ho však nechcel vzdať, videl v ňom veľký talent. Napokon sa mu podarilo presvedčiť Sennu, aby sa vrátil a opäť nasadol do jeho monopostu. S tímom Ralpha Firmana následne vyhral Ayrton Senna 22 z 26 pretekov a získal v roku 1982 britský aj európsky titul. 

Jeho úspechy nezostali vôbec bez povšimnutia. Ešte v tom istom roku mu šéf tímu McLaren ponúkol šancu debutovať v F1, no Senna túto ponuku odmietol. Ako nováčik napokon do F1 nastúpil v tíme Toleman o dva roky neskôr. Rešpekt si získal, keď na Veľkej cene Monaka v daždi predbehol vtedy dvojnásobného majstra sveta, Rakúšana Nikiho Laudu, pričom skončil druhý za Francúzom Alainom Prostom. Prvý majstrovský titul však získal v roku 1988 v McLarene. Ďalšie dva získal v rokoch 1990 a 1991.

21-ročný A. Senna na pretekoch Formula Ford 1600.

Už keď začínal osudnú sezónnu roku 1994, vyslovil Senna veľavravnú vetu: „Bude to sezóna plná nehôd… Budem šťastný, ak sa mi nič vážne nestane,“ povedal, ako keby cítil blízkosť nebezpečenstva. Už počas predsezónnych testov priznal, že monopost FW16 síce má rýchlosť, no je veľmi ťažko ovládateľný. 

V osudnú nedeľu 1. mája 1994 sa postavil na trať, hoci svojim známym pred štartom povedal, že nemá chuť na pretekoch štartovať. Kvôli nehode, ktorá sa stala v začiatkoch pretekov, vyšlo na trať bezpečnostné vozidlo. V siedmom kole pri nájazde do zákruty Tamburello malo nevedno prečo zlyhať na jeho Williamse pravé predné koleso. Podľa všetkého mu mal klesnúť tlak v pneumatike a jeho vozidlo tak malo zostať nižšie posadené. Kontakt s vozovkou mal spôsobiť stratu priľnavosti a jeho formula sa stala neovládateľnou. V rýchlosti 300 km/h narazil do múru. Odtrhnutý záves predného kolesa mu prerazil prilbu. Lekári sa snažili okamžite zasiahnuť, Sennu previezli do nemocnice. Tam už ale skonštatovali zranenia nezlučiteľné so životom.

Ayrton Senna. Zdroj FOTO: wikipedia.org

O osudnej nehode a jej príčinách však existuje viacero teórií. Ďalšou z nich mal byť prasknutý stĺpik riadenia na monoposte. Podľa inej teórie mal byť zase Senna pod veľkým tlakom, ktorý pramenil z osobných problémov. Krátko pred smrťou totiž začal chodiť s modelkou Adrianou Galisteuovou, čo niesla veľmi zle jeho bývalá partnerka Xuxa, ktorá ho mala prenasledovať aj v osudný deň v boxovej uličke. Psychickej pohode neprospelo ani sobotňajšie nešťastie na Veľkej cene San Marína, kde zahynul jeho priateľ Roland Ratzenberger. Práve preňho chcel Ayrton Senna v cieli vyvesiť rakúsku vlajku ako poctu mŕtvemu kamarátovi (traťoví komisári ju našli vo vraku havarovaného Sennovho monopostu), no napokon do cieľa nedošiel ani on sám…