Chceli by ste tvoriť aplikácie? Tu nájdete všetko, čo k tomu potrebujete vedieť

Takmer každý z nás je v denno-dennom styku s aplikáciami. No zamýšlali ste sa niekedy, čo všetko tvorba aplikácie obnáša? V tomto článku sa vám pokúsime vysvetliť všetko, čo by ste o aplikáciách mali vedieť.

1. Nie je aplikácie ako aplikácia

Keď sa povie slovo aplikácia, väčšinou si ľudia predstavia mobilné aplikácie v smartfónoch. No tento typ aplikácií nie je jediný. Existuje niekoľko ďalších druhov aplikácií, napríklad webové. Jedná sa o aplikácie, ktoré je možné načítať na takmer akomkoľvek zariadení s pripojením na internet a prehliadačom, napríklad aj chladnička. Vývoj webovej aplikácie je najjednoduchší spôsob ako dostať váš softvér medzi používateľov na všetkých zariadeniach.

Ľudia sú však pohodlní, a preto webové aplikácie nemusia byť vždy dostačujúce. Niekedy je vhodné vytvoriť aplikáciu priamo na zariadenie, na ktorom bude najčastejšie používaná – mobil, počítač, televízia.

Ak si niekto chcel donedávna vytvoriť softvér na viaceré platformy, programátori museli naprogramovať aplikáciu pre všetky platformy zvlášť. Našťastie vznikli takzvané hybridné technológie, ktoré umožňujú programátorom vytvoriť aplikáciu naraz pre viacero zariadení.

Ilustračná snímka. Zdroj:

2. Administrátorské rozhranie

Administrátorské rozhranie slúži na spravovanie obsahu v aplikácii. Toto rozhranie nie je nevyhnutná časť aplikácie, no v určitých prípadoch môže byť veľmi nápomocná.

  • Výhody administrátorského rozhrania

Administrátorské rozhranie je potrebné v prípade, že správca softvéru potrebuje pravidelne meniť texty alebo iný obsah aplikácie.

  • Bez administrátorského rozhrania

Aplikácie bez administrátorského rozhrania sú vhodné v prípade, ak obsah aplikácie nie je potrebné pravidelne upravovať. Klasickým príkladom aplikácie bez administrátorského rozhrania sú aplikácie, ktoré slúžia na to, aby do nich obsah pridávali užívatelia. Takáto aplikácia je zvyčajne lacnejšia a rýchlejšie vyvinutá. Jediný spôsob, ktorým možno v prípade potreby zmeniť obsah v aplikácii, je aktualizácia celého softvéru. Robiť niekoľko aktualizácií mesačne môže byť finančne aj časovo náročné. Rozmyslite si preto, ako často budete potrebovať meniť obsah v aplikácii. Ak ho budete meniť často, je vhodnejšie spraviť väčšiu vstupnú investíciu a mať možnosť meniť obsah softvéru bez potreby aktualizácie.

3. Zbieranie dát o užívateľoch

Len málo firiem nám momentálne dovolí používať aplikáciu v plnom rozsahu bez prihlásenia. Dôvodom je zbieranie dát. Ak sa užívateľ prihlási do aplikácie, môže sa začať zbieranie dát o užívateľovi a následná práca s nimi. Práve práca s užívateľskými dátami sa stáva veľmi trendy. Na základe zbierania a vyhodnocovania dát môžu podnikatelia predvídať správanie ich klientov a poskytovať personalizovaný marketing, ktorý je mnohonásobne efektívnejší. Okrem zvyšovania ziskov personalizovaným marketingom si môžu vlastníci aplikácií privyrobiť aj predávaním dát o užívateľoch. Mnohé nadnárodné technologické firmy sú ochotné zaplatiť veľké peniaze za dáta.

Ilustračná snímka. Zdroj:

4. Právne povinnosti, GDPR a podmienky používania

S vývojom idú ruka v ruke aj obchodné podmienky a GDPR, ktoré zo zákona musia byť súčasťou aplikácie. Ak chcete, aby sa užívateľ vo vašej aplikácii registroval, alebo by ste radi pracovali s dátami o užívateľoch, určite nezabudnite na GPDR a podmienky používania. Tieto právne dokumenty treba taktiež zahrnúť do rozpočtu, ktorý máte vyhradený na vývoj aplikácie. Vypracovanie GDPR a podmienok používania právnickou kanceláriou vás s najväčšou pravdepodobnosťou vyjde na niekoľko stoviek až tisíc eur.

Existujú však aj aplikácie, ktorých úlohou je len zobrazovanie alebo vyhľadávanie informácií. V prípadoch, kedy aplikácia nepracuje s dátami užívateľov ani s inými citlivými dátami, nie je potrebné právne podchytenie softvéru.

Veríme, že po prečítaní tohto článku ste sa dozvedeli niečo nové zo sveta softvéru, no ak by ste mali akékoľvek otázky, neváhajte sa nás spýtať v komentároch.