Chanel, michelinské reštaurácie či svetové banky. Úspešné firmy vedia, že svojich klientov treba zaujať. A tak si objednávajú služby kaligrafickej spoločnosti Copenhagen Calligraphy, ktorú vedie šikovná Češka Anita Hansen Hrubešová.
Anita, žijeme v dobe vyspelej počítačovej techniky, vy ste začali podnikať v oblasti ručne písaných textov. Kto využíva vaše služby? Ako prvé mi napadli svadby.
Máte pravdu. No v Škandinávii, kde naša firma prevažne pôsobí, sa organizujú prevažne neformálnejšie svadby, kde sa kaligrafia nevyužíva tak často. Našimi klientmi sú prevažne väčšie značky zo sveta módy, krásy, PR agentúry, ale aj banky či michelinské reštaurácie.
Absolvovali ste kurz u Míly Prokůpkovej z Ateliéru písma. Prezradíte, prečo ste si tento kurz vybrali a ako prebiehal?
Okolo ateliéru pani Míly som chodila často, bývala som totižto hneď za rohom. Rada som sa tu zastavila a nakúpila krásne papiere, vždy som obdivovala jej ilustrácie. Slovo dalo slovo a ja som prejavila záujem o kaligrafiu v individuálnom kurze. Prešli sme si základy vývoja písma, ukázala mi rôzne typy papiera, pier, prešli sme si písmenko po písmene v italike, v copperplate štýle, trénovali sme napríklad vymýšľanie monogramu, naučili sme sa, ako nalinajkovať a rozdeliť priestor. Kurz mi dal začiatočné znalosti, no dôležitý je tréning a študovanie ďalších zdrojov, skúšanie rôznych písacích potrieb. Občas je to alchýmia, aby pero, papier a hlavne ruka sadli vzájomne.
Kedy vám prvýkrát napadlo, že by ste sa mohli s kaligrafiou živiť?
Pamätám si to presne – prvý impulz prišiel od manžela, na oslave narodenín jeho priateľov si posielali blahoželania, ktoré som písala. Napadlo mi, že v niektorých krajinách sa neučí ani naše klasické písané písmo a pero, ktoré sa namáča do atramentu, videli len vo filme. Jeden z hostí ma požiadal, aby som niečo podobné vyrobila pre jeho klientov, a tak manžela napadlo založiť web aj s fotografmi a už o týždeň prišla prvá objednávka.
Vaša prvá investícia do kaligrafických potrieb bola dosť vysoká – okolo 20-tisíc českých korún…
Bola to investícia, ktorú som urobila rada. Máte však pravdu, nebolo to málo. Táto suma zahŕňala aj web, hroty, atrament, kvalitné papiere, kaligrafické bloky na trénovanie. Mám však aj niekoľko špecialít – ručne vyrezávané a maľované perá, mám aj také hybridné pero, ktoré sa z rovného pera zmení na pero oblique (má vysunutý držiak na hrot do boku). Navyše je štýlové, milujem aj verziu vo farbe ružového zlata, aj gravírovací nástroj som si nechala urobiť v tejto farbe. Väčšinu značiek, ktoré preferujem, sa nedajú ľahko zohnať v Čechách ani v Dánsku. Preto si veľkú časť objednávam v USA, v Japonsku alebo v Anglicku.
Čo všetko práca v oblasti kaligrafie zahŕňa?
Na začiatku som si ani nevedela predstaviť, o akú obsiahlu prácu pôjde. Začiatok je vždy spojený s komunikáciou s klientom. Potom ide o to, či ide o prácu v štúdiu, či na živej udalosti. Každá objednávka je iná, musím byť schopná poradiť alebo vymyslieť riešenie. Písali sme nielen na papier, ale aj na obrovské monstera listy, tričká pre Chanel, jedlými farbami na makrónky, fľaše šampanského a whisky, vejáre na dostihy či bridlicové tácky pre Moet et Chandon. Ak pracujeme na akcii naživo, tak podpisujeme zmluvu o mlčanlivosti, dress code podľa akcie, školenie tímu z pohľadu etikety, komunikácie s hosťami, riešenie problému, motivácie tímu. Vtedy reprezentujeme nielen Copenhagen Calligraphy, ale aj nášho klienta, ktorý si nás vybral a dôveruje nám. Všetko musí byť perfektné a hostia musia mať pozitívny zážitok. Zážitok a emócia tvoria puto.
Čo bola pre vás najväčšia pracovná výzva?
Napadli mi hneď dve, z rôznych dôvodov. Prvá bola živá akcia pre Chanel, kde bolo skoro 200 hostí z celého sveta, každý dostal kvalitné biele tričko a prišiel s vlastným nápadom, čo mu naň napíšeme. Mali sme tri stanovištia a zavolali sme pred akciou na pomoc aj kolegyňu z Česka. Dobre sme urobili! Rady hostí boli dlhé, všetkým sa nápad veľmi páčil. Toto bola veľká výzva z hľadiska počtu a náročnosti. Hostia hovorili rôznymi jazykmi. Nehovoriac o tom, že pred akciou som chodila po všetkých kodanských obchodoch, nakupovala som desiatky rôznych bielych tričiek, aby som vyskúšala, ako na nich farba vydrží, či odolá aj praniu a žehleniu.
No a druhá veľká výzva prišla nedávno – pri natáčaní video kurzu. Dlho som sa tomu vyhýbala, bála som sa, že nebudem môcť pomôcť každému zvlášť. Ale potom ma oslovil môj kamarát a fotograf a moju obavu sme vyriešili tak, že kto si kurz zakúpi, bude mať so mnou 15-minútovú individuálnu konzultáciu online. Netušila som, koľko je za tým práce. Nie som veľmi technický typ a naozaj obdivujem, keď niekto musí hovoriť na viac kamier a mikrofónov. Snáď sa nám to podarí dotiahnuť do konca.
Musíte sa stále vzdelávať?
Nemusím, ale chcem. Stále je sa čo učiť a vždy bude niekto lepší ako vy. Koľko kaligrafov, toľko štýlov. Preto sa pravidelne zapisujem na kurzy – momentálne som sa zúčastnila jedného online kurzu, kde boli americkí kaligrafi, niektorí pracovali pre Biely dom.
Dá sa kaligrafia naučiť? Alebo musí byť spojená s talentom?
Viete, po mne by ste nákupný zoznam neprečítali, škriabem ako kocúr. Určite sa dá naučiť, ale verím, že keď je ruka zvyknutá na nejaký druh umenia alebo ručnú prácu, má lepší cit a rýchlejšie si pero zvykne.
Ktorá spolupráca bola pre vás najnezabudnuteľnejšia?
Asi pre jednu banku v trojhviezdičkovej michelinskej reštaurácii. Pri prípravách sme na stoly rozmiestnili menovky a chcela som si ich z diaľky odfotiť. Prišiel ku mne jeden z pracovníkov banky a poprosil ma, aby som mu fotky ukázala a dodal, že ak by boli mená vidieť, pôjdeme obaja do väzenia. Neviem, či vtipkoval. A pri tejto akcii prišiel za mnou jeden z hostí, aby som mu napísala ešte jednu menovku pre jeho manželku. Tento muž si mohol kúpiť hocičo, no aj tak ho potešil ručne napísaný text. No a mojou obľúbenou spoluprácou bola práca pre Chanel. Po veľkej a náročnej akcii prišiel mne aj kolegyniam balíček s ďakovným listom, kozmetikou a parfumom. Darmo, Chanel vie, ako na ženy.