Cirkevný SUDCA: Šokujúci prípad, ktorý som riešil, bolo zneužitie malého dievčatka kňazom na Slovensku

Ilustračná snímka. Zdroj FOTO: pixabay.com

Aj 4-ročné dieťa, či chlapec na vozíku sa stali obeťami sexuálneho zneužívania kňazmi. Podľa cirkevného sudcu nejdú po zážitku, ale zneužívajú svoju moc, keď môžu riadiť svoju obeť. Na zneužívanie sa pritom pripravujú aj roky. Kto má právo súdiť kňaza, prečo sú bežní ľudia oproti nim diskriminovaní a čo sú mafiánske dohody so štátom? Aj o tom hovorí bývalý cirkevný sudca Ján Rozek.

Príde niekedy kňaz za kňazom a povie mu, že zneužil som Janka Mrkvičku, Jožka Mrkvičku, pomedzi to nejakú Aničku, Haničku, Táničku, pomodlí sa sto otčenášov a problém je vyriešený? Využívajú kňazi spoveď, ktorú od ľudí vyžadujú?

Veľa kňazov sa ani nespovedá. Ak už, tak povedia, že prikázanie osem, šestka päťkrát. Nepovedia, že zneužíval som, ale zhrešil som šieste prikázanie.

A kto má právo v cirkvi súdiť kňaza?

To je veľmi dobrá otázka. Cirkevný súd, ak je to v cirkvi, ktorý sa skladá z kňazov, rehoľných bratov a rehoľných sestier, prípadne ak ide o kňaza, tak dokonca ho môže v tej celej komisii súdiť iba kňaz. To znamená, že zase si to ututlajú. V komisii sú iba kňazi, teda prípady sa nedostávajú von. Ak by tam boli nejakí laici alebo ženy, neverím, že by sa tie prípady nedostávali von. Cirkev si to skrátka vždy medzi sebou ututle a vyrieši.

Ako je možné, že rehoľné sestry nezneužívajú deti?

To si myslím, že také prípady existujú tiež, ale nie až tak masívne. Ale je bežné, že sa v týchto radoch zneužívajú navzájom. Napríklad v Bratislave o tom majú dominikáni celú štúdiu, ale nechcú ju zverejniť. Podľa niektorých zdrojov má hovoriť o tom, že jednou z príčin odchodu dominikánov mladých je sexuálne zneužívanie, ktoré bolo masívne. Dokonca sa vraví, že človek, ktorí ich prijímal a ktorý mal na starosti tých mladých začiatočníkov, že keď sa z nich niekto s ním nevyspal, tak nebol prijatý. To je problém u dominikánov. Napríklad v Poľsku to riešia tiež a je to obrovský problém.

Aký bol pre vás najšokujúcejší prípad, s ktorým ste sa stretli alebo ktorý ste možno aj riešili…

Najšokujúcejší prípad je zo Slovenska, ide o zneužitie malého dievčatka. Tých prípadov je veľa, ale vždy ma najviac zarazia prípady, keď sa kňaz na to roky pripravuje, že to dieťa zneužije. Funguje to tak, že dotyčného v kolektíve vyzdvihuje, dáva mu rôzne funkcie, môže držať knižku, môže niečo priniesť, odniesť, potom spolu niekam pôjdu, majú svoje tajomstvá, tak si tú obeť pomaly pripravuje, až kým ju nezneužije. Dokonca sú prípady, kedy kňaz nie je schopný tú obeť priamo penetrovať, lebo je závislý na tvrdom porne a toto ho už ani nevzrušuje. V sexuálnom zneužívaní nie je najdôležitejší sex, ale zneužívanie moci. Môže s tou obeťou hrať kadejaké hry, robiť s ňou,spoločnosť, čo chce, vydeľuje ju zo spoločnosti…

Ilustračná snímka. Zdroj FOTO: pixabay.com

Spomínali ste, že pre vás najšokujúcejší prípad bol zo Slovenska. Môžete opísať, čo to bolo?

Dotyčný kňaz mal strkať prsty do pošvy úplne malého dieťaťa – tri, štyri roky malo približne.

A rodičia boli kde?

Vo vedľajšej miestnosti.

A im to neprekážalo?

Vtedy to nevedeli, teraz to už vedia.

A to sa opakovalo často?

Opakovalo sa často a nie len na tejto jednej obeti, ale na viacerých v tejto rodine.

Čiže tá rodina bola asi oddaná cirkvi, silno veriaca…

Áno, áno. Ono sa to neveriacim ľuďom ťažko vysvetľuje, ale ten kňaz mal v obci veľkú moc. A ak kňaz chodí bežne do tej domácnosti a hrá sa s deťmi, rodičia nevidia dôvod, že by sa niečo mohlo stať. Tá dôvera je tak silná. Ak vravím za seba, tak všetky vtipy o kňazovi, ktorý zneužíval miništrantov, som bral ako nejaké zlé reči o cirkvi od ich nepriateľov. Nikdy som to nebral ako pravdu. Ak je človek silno veriaci, nepremýšľa tak, neverí tomu.

Vraveli ste o miništrantoch. Teda chlap chlapca. Aj vo francúzskej štúdii sa ukázalo, že približne 80 % obetí tvorili chlapci. Ako je možné, že v cirkvi, ktorá hlása k tradičnej rodine, je takéto zneužívanie? Neprotirečí si to náhodou?

Určite áno, ale veľa kňazov, ktorí spravili „coming out“ a prihlásili sa k homosexualite, ich cirkev vyhodila a hovorí o tom, že nikto by neveril, aké obrovské percento kňazov je homosexuálov. Preto tiež niektorí hovoria, že nie je prekvapením, koľko bolo zneužitých chlapcov. Pretože cirkev sa stala útočiskom homosexuálov. Nehovorím ale, že každý homosexuál je pedofil. Toto nie. V praxi – predstavte si, že poznáte nejaké pedofila, ktorý to o sebe vie. A tak rozmýšľa, čo by mohol robiť. Rozmýšľa nad vedúcim skautov, vedúceho zboru, proste robiť s mládežou. To je smer, ktorým ide, ak je takto zameraný. Ale žiadna táto organizácia nemá krytie ako katolícka cirkev. To znamená, že ten človek by zneužil dieťa v nejakej škole, tak to riaditeľ neututle, aspoň minimálne ho teda nepošle pracovať do inej školy v tom kraji. Ako to je u kňazov? Biskup to utule, veriaci tomu neveria a biskup toho kňaza presunie do inej obce. A veriaci nemajú šancu zistiť, že tam bol nejaký problém so zneužívaním, lebo cirkev to nekomunikuje. Odmieta to. To znamená, že najbezpečnejšie prostredie pre pedofila je prostredie katolíckej cirkvi.

Takže aj v prípade, ktorý ste spomínali ako najšokujúcejší – zo Slovenska, kňaz funguje ďalej, ale v inej obci?

Nedávno fungoval, teraz už nie. Ale kňazom stále je.

Prečo už nefunguje? Bol vylúčený?

Je na dôchodku.

Nikto o tom ani veľmi nevie, respektíve to neriešia natoľko, aby to vyvolalo nejaký škandál na vylúčenie?

Proste ho nevylúčili. Divíte sa, ale tiež je ďalšia slovenská kauza, cca tri roky naspäť, keď bol súdom odsúdený kňaz za zneužívanie a biskup ho chcel vrátiť naspäť na tú istú faru, čo sa v Českej republike nikdy nestalo, ale tamojší veriaci ho naspäť nechceli a vyhrážali sa, že zažalujú biskupa. Tak ho tam nevrátil. Ale podľa zopár obetí ho tam po roku aj tak vrátil. A takto sa to robí – na nejaký čas ho skryjú a potom ho naspäť vrátia. Ďalším prípadom je, keď mal kňaz zneužívať chlapcov na vozíku. Čo cirkev spravila? Odsunula ho do Talianska, potom ho naspäť vrátila. Prípad spred pár dní – kňaz, ktorý zneužíval deti, dostal podmienku a môže ďalej pracovať s deťmi. Prosím vás, kde to sme? A toto je Slovensko. Cirkev má ešte aj na súdoch špeciálne postavenie.

U nás bol tiež prípad, ktorý sa už niekoľko rokov ťahá súdmi, nakoľko katolícky kňaz znásilnil 12-ročné dievča, má s ňou syna, okresný súd ho spod obžaloby oslobodil, vraj nemali dostatok dôkazov, aj keď vypočuli súdnych znalcov, psychiatrov, psychológov, odborných lekárov, niekoľko svedkov… Krajský súd ale tento rok opäť prípad otvoril a znovu ho poslal na okresný súd. Mimochodom, dotyčný pán, dnes už bývalý kňaz, má ale s ďalšou ženou ďalšie asi štyri deti. Ja som si s poškodenou Lenkou písal, dnes má nejakých 30 rokov, stretávajú sa stále, so synom má dobrý vzťah… Aj napriek tomu ho súd ale oslobodil, lebo nemá dostatok dôkazov a neudelil mu trest? Ak samotná obeť povie, že s ním v dvanástich otehotnela, lebo ju zneužil? Ako je možné, že toto nestačí? Ako sa dá v takejto miere prepojiť cirkev na štát?

V Taliansku majú špeciálny pojem – „omerta“. Je to mafiánska dohoda so štátnymi úradmi. Nemyslím si, že by nejaký biskup išiel za ministrom a niečo dohadoval. Tak to nevnímam. Ale vnímam to tak, že do cirkvi sa nekope. Kto kope do cirkvi, je skrátka podľa nich liberál, komunista, atď.

Čiže sa týmto človek stáva nepriateľom cirkvi aj štátu.

Áno. Prípad, ktorý ste spomínali, tam je tiež zaujímavá vec – obeť sa do kňaza zamiluje. A postupne vychádza najavo, obeť si priebehom života skladá, že kňaz ju zneužíval, ale aj tak sa do kňaza zamilovala. Mám kamarátku, ktorá mala na dedine mladého farára. Všetky dievčatá z neho boli „paf“. Ona jediná však musela cez víkendy odchádzať do Brna na internát a stále si vyčítala, že ona musí odísť a pritom ostatné dievčatá sa s ním môžu vyspať. Veľa dievčat sa s tým kňazom vyspalo a ona až po troch deťoch, keď mala zhruba 40 rokov, si uvedomila, že on si ich „motal okolo prstu“.

Si ich hýčkal…

Presne. Usmial sa na dievča, dievča bolo z toho unesené. On zneužíval dievčatá, ktoré dospievali a boli mu cirkevne oddané. Zbieral ich ako lístie. A tie dievčatá si ešte mysleli, že to je najväčšia pocta. Byť s tým kňazom. Ale až v štyridsiatke im dochádza, ako to bolo zvrhlé. Cirkev na jednej strane hovorí o morálke, ale robí opak. To je ten problém. My sme na škole, keď bol ešte Ján Pavol II., mali množstvo prednášok o tom, že kondóm je zlý, o predmanželskom sexe a podobne, ale až teraz si uvedomujem, že tie najväčšie „chlievárne“ pedofilov boli práve za jeho doby. Ján Pavol II. vedel o množstve takýchto prípadov a neriešil to. Predmanželský sex, kondómy – ľuďom to zakazovali a pritom sami zneužívali deti. Ako to vníma veriaci, ktorý si to uvedomí? Oni môžu všetko a my nič.

Tu sa dokonale hodí citát jedného talianskeho novinára, že „svet je plný ľudí, ktorí vodu kážu a víno pijú.“

Presne tak. A ešte poviem jeden príklad, keď vám zle skončí manželstvo, katolícka cirkev neuznáva rozvod. Je možná iba nulita. Rieši sa to na cirkevnom súde. A to sa netýka stavu „po manželstve“, ale stavu „pred manželstvom“ – či nemal dotyčný veľké dlhy, nejakú chorobu. Ale dopadnete tak, že cirkev uzná manželstvo platné, vy sa znova oženiť nesmiete, ale pokiaľ by ste žili nejakým sexuálnym životom po spomínanej manželke, tak nesmiete k sviatostiam. Ak ste na dedine, idete na omšu, nemôžete ísť na prijímanie – a to si obec všimne. A už to vie každý. Ale kňaz? Kňaz na rozdiel od manžela je na toto povolanie pripravovaný päť-šesť rokov. Vie do čoho ide a ide do toho sám. Nemusí sa báť, že jeho manželka bude hádavá. Sľubuje to isté. Ale ak nechce byť kňazom, pošle papier do Ríma, pápež automaticky udelí milosť a kňaz môže naďalej chodiť na sviatosti, znova sa oženiť, ale laik nemôže nič.

V takýchto prípadoch ide doslova o diskrimináciu.

Totálnu. A tú diskrimináciu živí slovenský štát, ktorý nechce odluku. Veriaci nemajú žiadne práva v cirkvi. V akej organizácii nemajú ľudia práva?

Vzhľadom na to, čo všetko odznelo v tomto rozhovore, je pojem celibát asi úplný nezmysel, alebo?

Je potrebné povedať, že všetky organizácie hovoria o zrušení celibátu alebo ako o dobrovoľnom. V evanjelickej cirkvi si manžela žena dohliadne, aj deti, ale v katolíckej kto dáva pozor na kňaza? Nikto, nikto si to nedovolí. Môže si robiť, čo chce. Celibát je iba administratívne nariadenie, ktoré sa môže kedykoľvek zmeniť alebo zrušiť. Na Slovensku predsa je gréckokatolícka cirkev a funguje to. A tiež ide o katolícku cirkev, nie evanjelickú.