David a Lenka tvoria pár – nielen v súkromí, ale aj pracovne. Sú majitelia značky Wilfred, ktorá ponúka výberové bylinné a ovocné čaje. Aké boli začiatky podnikania a čo bolo najnáročnejšie? Ako vznikol nezameniteľný dizajn čajov a ktoré čaje sú najpredávanejšie?
Ako vznikla značka Wilfred? Pamätáte so na prvý impulz, kedy vám napadlo založiť túto značku?
Značka Wilfred vznikla ešte na internátoch vysokej školy v Bratislave, v slávnej Mlynskej doline. Lenka ako študentka farmácie mala vždy blízky vzťah k bylinkám a ich účinkom, keďže jej dedko je agronóm a od mala ju viedol k láske prírode. Ja som študoval marketingovú komunikáciu a vždy ma bavilo niečo tvoriť. Keď som videl, ako si Lenka kupuje rôzne čaje zo zahraničia, cítil ich vône a videl ich pestrofarebnosť, napadlo mi, či by sme niečo také nemohli vytvoriť. Tak vznikol Wilfred…
Čo považujete za váš najväčší úspech?
Okrem medzinárodného ocenenia Great taste awards z Veľkej Británie je to skutočnosť, že sme si vytvorili pevnú základňu vracajúcich sa zákazníkov, ktorých poznáme po mene. Tiež som veľmi rád, že nemusíme oslovovať prevádzky, predajne a kaviarne. Ich majitelia si nás totiž nájdu aj sami. Nemusíme teda presviedčať a tlačiť na odberateľov, myslím si, že by nám to bralo ako malej firme veľa energie.
Začiatky, najmä tie podnikateľské, bývajú náročné. Spomínate si na ne?
Najnáročnejšie bolo asi to, že sme nemali žiadne skúsenosti s podnikaním. Dá sa povedať, že takmer nikto z Lenkinej ani mojej rodiny nie je podnikateľ, ale zároveň sme mali od nich veľkú podporu. Čiže učenie sa za pochodu bolo celkom náročné. Ale stále sa len učíme a sám sa ešte nepovažujem za podnikateľa. Niekedy bolo ťažké zvládnuť nápor objednávok, na ktorý sme neboli pripravení. To sa stávalo najmä vtedy, keď Tinka Karmažín, skvelá internetová blogerka, s ktorou sme vytvorili aj čaj, napísala o nás zmienku na svojej stránke. Náš e-shop nám párkrát aj padol, ale už sme, dúfam, lepšie pripravení.
Ako vznikol názov firmy?
Chceli sme názov, ktorý by bol krátky, originálny a ľahko zapamätateľný. Pôvodne sme sa mali volať Herbert, no zároveň s nami vznikla aj známa firma na výrobu remeselných sirupov. Našťastie sme sa o tom dozvedeli skôr, ako sme začali robiť grafiku k tomuto názvu. Názov Wilfred ma napadol pri vnútornom brainstormingu počas bezsennej noci a už sme ho nepustili. V podstate nemá nejaký hlbší význam, dôležité však je, že je mu rozumieť aj v zahraničí, keby sme sa niekedy v budúcnosti rozhodli navštíviť iné krajiny.
Spotrebiteľ vníma vaše čaje podľa farebného obalu, ktorý máte roky nemenný. Kto sa na vizuále podieľal?
Obaly sme vytvárali spoločne s Lenkou, folklórny motív navrhla jej kamarátka Zuzka. Celkový návrh obalov až ku konečnému výsledku bol naozaj zdĺhavý proces, keďže obal musí čaj chrániť pred vlhkom a vzduchom a zároveň by mal byť estetický.
Odkiaľ pochádzajú čaje Wilfred a aký je proces výroby?
Bylinky a čaje máme prakticky z celého sveta a berieme ich od overených dodávateľov. Máme svoje receptúry na bylinkové, zelené alebo iné zmesi. Po skontrolovaní kvality surovín podľa nich jednotlivé čaje namiešame. Následne sa všetko nabalíčkuje a nalepí sa etiketa. Potom putujú ku zákazníkom.
Ktoré vaše čaje sú najpredávanejšie?
Najpredávanejšie sú pravdepodobne bylinkové čaje ako SOS, Rose, Relax, Svieže hrdlo a podobne. Myslím si, že je to kvôli silnej bylinkovej tradícií na Slovensku. Zákazníci stále dôverujú blahodarným účinkom bylín. Veľmi populárne sú tiež Slovenské raňajky alebo ovocné zmesi.
Je vo vašom „fachu“ dôležitý marketing? Napr. taký Dedoles je ikonou toho, ako uchopiť propagáciu novej značky. Kto u vás rieši marketing?
Marketing je, samozrejme, podstatnou časťou úspechu. Dedoles je fenomén, ktorý zachvátil Slovensko a osobne túto značku už dlhšie sledujem. Málokto si napríklad pamätá, že pred pár rokmi obmenili celý sortiment a tak, ako sa im darilo predtým, darilo sa im niekoľkonásobne po tomto ťahu. Myslím si, že Dedoles je ten typ firmy, ktorá keby predávala aj guľôčkové perá, stále by boli synonymom úspechu. Ja osobne viac ako ich marketingový úspech uznávam ten logisticko-manažérsky. Teda to, ako skvelo zvládli nárast objednávok a zákazníkov. Musí to byť mimoriadne šikovný a talentovaný tím ľudí.
Poznáte porekadlo „Obuvníkove deti chodia vždy bosé“? Je to aj u vás tak, čo sa týka pitia čaju? Máte ho radi a pijete ho často?
Čaj samotný máme, samozrejme, radi, inak by sme nemohli robiť našu profesiu. Lenka, tá pije čaj takmer v kuse, hlavne tie bylinkové, ja mám zase rád tie zelené, no rovnako rád mám napríklad dobré české pivko.
Môžeme sa tešiť aj na novinky z vašej dielne?
Momentálne chystáme našu prvú várku ľadových čajov, na ktorú sme veľmi hrdí. Pôjde o fľaškované ľadové čaje z našich zmesí Lemon mint, Fresh mango a Relax – osladené medom a ovocnými šťavami.