Takto vyzerá obchádzanie sankcií v praxi: Kazašská spoločnosť berie peniaze od Rusov a francúzsku spoločnosť cynicky klame

Su-30SM ruských vzdušných síl sprevádza strategický bombardér Tu-160 počas bojového letu nad Sýriou. Zdroj FOTO: wikipedia

Francúzske zariadenia THALES a SAFRAN na ruských lietadlách Su-30SM opravujú Francúzskom vyškolení a certifikovaní kazašskí špecialisti. Portál InformNapalm poskytol dôkazy o spolupráci medzi kazašskou spoločnosťou ARC Group a ruskou Rosaviaspetskomplekt pri opravách komplexných high-tech zariadení francúzskej výroby na stíhačkách Su-30SM ruských leteckých síl.

Dokumenty, ktoré sú k dispozícii, presvedčivo dokazujú, že Rusko vopred vytvorilo plán na obchádzanie sankcií. Ešte v roku 2022 sa kazašská spoločnosť ARC Group stala obchodným partnerom Rusov. Hneď poslala svojich špecialistov na školenie a certifikáciu do francúzskej korporácie Thales a teraz opravuje lietadlá pre Rusov v Irkutsku.

Kazašská spoločnosť navyše nakupuje vybavenie od Francúzov, ktorých nomenklatúra sa zhoduje s požiadavkami a potrebami Rusov. Napriek priamemu zákazu Francúzov v zmluvných dokumentoch prevádzať zariadenia a služby na tretiu stranu a najmä do Ruska, zariadenia i tak následne putujú do Ruskej federácie.

Toto vyšetrovanie umožnilo získanie informácií z viacerých nezávislých zdrojov, ktoré overili dobrovoľníci skupiny InformNapalm. Kľúčovú úlohu zohral obyvateľ Kazachstanu, ktorý sa skontaktoval s hacktivistami zo skupiny Cyber ​​​​Resistance, ktorá je známa svojimi operáciami na odhaľovanie obchádzania ruských sankcií. Práve kazašský zdroj poskytol prvotné dôkazy, ktoré sa stali kľúčovými pre vytvorenie úplného obrazu o konaní kazašských spoločností v záujmoch Ruskej federácie. Informácie, ktoré o zdroji má InformNapalm, z pochopiteľných dôvodov nezverejňujeme, pretože to pre neho predstavuje hrozbu.

Od roku 2024 má Rusko až 130 kusov modernizovaných stíhačiek Su-30SM 4++ generácie. Počas ruskej invázie na Ukrajinu agresor stratil najmenej 15 takýchto lietadiel.

Lietadlá Su-30SM využívajú avioniku zahraničnej výroby, najmä od francúzskych spoločností THALES a SAGEM (a po prevzatí SAFRAN).

Konkrétne sú tieto stroje vybavené multifunkčnými displejmi SMD55S a SMD66S (výrobca Thales), rádiotechnickým korekčným a pristávacím systémom TLS2020 (výrobca Thales), rádionavigačným systémom TACAN-NC12 (výrobca Thales), ukazovateľmi na čelnom skle HUD 3022 (výrobca Thales), navigačný systém SIGMA 95NAA (výrobca Safran).

Bez vyššie uvedeného vybavenia pilot v podstate oslepne a lietadlo sa zmení na hromadu lietajúceho železa. Aby mohli Rusi pokračovať v prevádzke lietadiel a ich v bojovom použití, potrebujú neustále udržiavať francúzsku techniku. Dlho pred rozsiahlou inváziou mala Ruská federácia ambiciózne plány na zámenu francúzskeho vybavenia iným a postupne tento proces prebieha.

Schéma zámeny prístrojového vybavenia:

Na snímke obrazovky z mája 2024 zaznamenaná výmena francúzskeho HUD 3022 za ruský IKSH-1KI.

V prevádzke je však veľa lietadiel a francúzske vybavenie treba udržiavať. Servis zariadení môžu vykonávať iba špecialisti certifikovaní výrobcom, ktorí používajú rovnaké certifikované zariadenie. Po invázii Rusko údajne stratilo prístup k takýmto schopnostiam, ale ako ukazujú získané dokumenty, ruská strana našla v osobe kazašského dodávateľa vynikajúci kanál na obchádzanie sankcií.

LLC „ARC Group“

Kazašskú spoločnosť s ručením obmedzeným „Analyst Research Consulting Group“ založil v roku 2014 jediný zakladateľ – Aldanazar Sagynbek (Sagynbek Aldanazar Darkhanuly), narodený 2.3.1998.

Tento mladý podnikateľský génius sa vo veku 16 rokov stal zakladateľom poradenskej spoločnosti, ktorá vo svojej zriaďovacej listine medzi svojimi aktivitami neuvádzala poradenstvo, ale „obstarávanie a predaj streliva (zbrane a vojenské vybavenie, náhradné diely, komponenty a zariadenia pre nešpeciálne materiály, zariadenia na ich výrobu vrátane montáže, nastavovania, modernizácie, inštalácie, používania, skladovania, opráv a údržby.“

Tento podnik už od svojho založenia vyzerá podozrivo. V kazašských zdrojoch údajov figuruje len päť jeho zamestnancov. Webová stránka spoločnosti obsahuje iba všeobecný popis spoločnosti a kontakty. Tam však uvádzajú, že od roku 2016 je ARC Group LLC držiteľom licencie Výboru pre priemyselný rozvoj a priemyselnú bezpečnosť Ministerstva priemyslu a rozvoja infraštruktúry Kazašskej republiky a má štátnu licenciu na export, import, inštaláciu, atď.; úprava, modernizácia, prevádzka, skladovanie, oprava a údržba leteckých zariadení a náhradných dielov.

Spoločnosť je obzvlášť hrdá na svoju distribučnú zmluvu so spoločnosťou Safran Electronics & Defense.

Dnes je spoločnosť výhradným distribútorom Safran Electronics & Defense v Kazašskej republike a Kirgizskej republike a propaguje produkty Safran v týchto krajinách. Hlavnými zákazníkmi produktov sú štátne orgány a bezpečnostné zložky. V rokoch 2019 až 2020 spoločnosť dodávala opticko-elektronické systémy (tepelné zobrazovacie ďalekohľady, termovízne ďalekohľady-diaľkomery, diaľkomery) do Kazašskej republiky pre vládnu agentúru.

Zároveň vďaka získaným dokumentom a údajom môžeme konštatovať, že spoločnosť ARC Group nie je pre Rusov ničím iným ako banálnym „návrhom“ na obchádzanie sankcií.

Schéma obchádzania sankcií

V októbri 2021 uzavrela ARC Group prvú dohodu s úzkoprofilovou ruskou spoločnosťou s ručením obmedzeným „Oprava, údržba, dodávka špeciálnych komponentov pre letectvo“ (Rosaviaspetskomplekt LLC). Čo robí ruská spoločnosť, je jasné už z jej názvu. Táto dohoda zo dňa 25. októbra 2021 otvorene uvádza jej predmet: „KONTRAKTOR bude poskytovať služby na opravu/dodávku komponentov avioniky, vyrábaných spoločnosťami THALES a Safran, pre lietadlá typu Su-30.

Je tiež dôležité objasniť základné podmienky zmluvy v bode 1.2: „Opravy avioniky budú vykonávať certifikovaní špecialisti DODÁVATEĽA, ktorí majú príslušné potvrdenie od výrobcu, v podnikoch DODÁVATEĽA nachádzajúcich sa na území DODÁVATEĽA. Kazašskej republike alebo v Ruskej federácii v podnikoch ZÁKAZNÍKA.”

Zjednodušene možno tento predmet dohody formulovať takto: Kazašská strana, ktorá má špecialistov a vybavenie certifikované Francúzmi, musí vykonávať opravy francúzskej techniky na ruských lietadlách Su-30.

Suchoj SU-30SM. Zdroj FOTO: wikipedia

Príloha k tejto zmluve obsahuje zoznam vojenských produktov na dovoz do Kazachstanu na rok 2021 – ide o rovnaké prístroje pre navigáciu a orientáciu pilotov SMD55S, SMD66S, TLS2020, TAC-NC12, HUD 3022, SIGMA 95NAA. V zozname sa uvádza aj účel takéhoto dovozu – „dočasný dovoz na veľké opravy s následným spätným vývozom v záujme Ozbrojených síl Ruskej federácie“.

Túto dohodu však ruská strana nikdy nepodpísala. Namiesto toho zmluvné strany uzatvorili Zmluvu č. 05.11.2021-1 zo dňa 5.11.2021. Podstatou a povahou sa nelíši, je však viac „skrytá“. Priama zmienka o francúzskych spoločnostiach na túto tému zmizla, namiesto toho sa uvádza jednoduchá definícia „oprava vybavenia lietadiel“.

Zároveň samotná príloha k dohode neprešla významnými zmenami, pokiaľ ide o nomenklatúru techniky a zmienku o ozbrojených silách RF. Ak však októbrová zmluva obsahovala zoznam zariadení na dovoz do Kazachstanu na rok 2021, potom konečná zmluva z 5. novembra 2021 uvádzala plánované obdobie dovozu – 2022.

Čo to znamená? Na základe existujúceho balíka dokumentov ARC je možné predpokladať dve verzie:

Prvou je, že Rusko sa dlho pred inváziou pripravovalo na prísnejšie sankcie voči nemu. Preto boli pripravené riešenia a našla sa kazašská spoločnosť, ktorá musela prejsť certifikáciou od francúzskeho výrobcu zariadení.

Druhou je, že tieto dohody mohli byť podpísané spätne – už keď Rusko napadlo Ukrajinu, boli prijaté prísnejšie sankcie a Thales oznámil svoj definitívny odchod z ruského trhu (jún 2022).

Druhú možnosť podporuje list riaditeľa Rosaviaspetskomplekt šéfovi kazašskej spoločnosti z 26. augusta 2022. Šéf ruskej strany Petr Gritsenko v ňom svojmu náprotivku oznamuje, že plánovaný počet výrobkov na opravu v roku 2022 je 13 kusov za predpokladanú sumu 1 450 000 eur a už v roku 2023 sa plánuje odoslanie 88 kusov za sumu 6 420 000 eur. Preto je veľmi zvláštne, že zmluvné strany uzavreli dohodu v novembri 2021 a o 9 mesiacov neskôr ruská strana stále nevedela presný počet produktov, ktoré bolo potrebné opraviť. S najväčšou pravdepodobnosťou začal vzťah medzi spoločnosťami nadobúdať praktický význam v lete 2022, keď Thales opustil ruský trh.

V tomto liste je však dôležitejšie niečo iné – priamo vyjadrená pripravenosť ruskej strany financovať nákup sady testovacích zariadení od výrobcu. Inými slovami, Rusi sú pripravení dať peniaze Kazachom, aby si mohli od Francúzov kúpiť vybavenie na diagnostiku francúzskych produktov v ruských lietadlách. To je veľmi dôležité vzhľadom na to, čo sa stane ďalej.

Stalo sa tak v auguste 2022, 9 mesiacov od podpisu zmluvy.

Počas rokov 2022, 2023 a 2024 sa počet položiek podliehajúcich oprave opakovane menil a stúpal. Zmluvné strany uzavreli na základe tejto zmluvy 4 dodatočné dohody. Nebudeme sa im podrobne venovať, prejdeme rovno k tomu, čo zabezpečuje opravy lietadiel pre Rusov.

Vyškolení v THALES

V dodatku č. 3 k zmluve podpísanej zmluvnými stranami v októbri 2022 sa zmluvné strany rozhodli objasniť, ako sa tvorí zmluvná cena. Cena opravy výrobku teda zahŕňa:

1) školenie špecialistov od výrobcu – teda od Francúzov;

2) technická diagnostika výrobkov s následným vypracovaním správy;

3) vypracovanie technickej dokumentácie pre testovacie zariadenie;

4) vývoj, výroba, dodávka, inštalácia a uvedenie do prevádzky riadiacich jednotiek.

Inými slovami, Rusi platia za poskytovanie celého cyklu služieb na kľúč – od školenia a certifikácie kazašských špecialistov vo Francúzsku až po nákup potrebného vybavenia od Francúzov.

Po získaní finančných prostriedkov od Rusov kazašská poradenská spoločnosť posiela svojich špecialistov na školenie. O termínoch školení informuje šéf ARC Group Petra Gritsenka vo svojom liste zo dňa 09.12.2022. Tam priamo uvádza, že „od 16. januára do 20. januára 2023 sa v rámci zmluvy našej spoločnosti s francúzskou spoločnosťou Thales plánuje školenie našich servisných špecialistov pre rôzne systémy avioniky.“

Ten istý list definuje prvé časové intervaly pre príchod kazašských špecialistov do ruských podnikov – február 2023. Teda hneď po školení. O niečo neskôr, 23. januára 2023, Aldanazar Sagynbek informuje Gritsenka, že ich špecialisti absolvovali v Thales teoretický a praktický kurz na obsluhu SMD 55S/66S a HUD na organizačnej úrovni údržby (OLM). Kvalifikácia špecialistov je potvrdená príslušnými certifikátmi.

Navyše už boli určené konkrétnejšie termíny návštevy Ruska od 6. do 10. februára 2023.

Kazašská strana sa so splnením záväzkov tak ponáhľala, že v ten istý deň poslala druhý list – s informáciou o prílete ich skupiny špecialistov lietadlom z Astany do Irkutska do ruského závodu na opravu lietadiel.

Kto priletel opravovať vybavenie pre Rusov? Vďaka prístupu k archívom ruských databáz naše zdroje mohli zistiť nielen identitu a pozície špecialistov, ale získať aj vzorky ich dokumentov. Kompletný zoznam osôb i s ich iniciálami InformNapalm zverejnil vo svojom originálnom článku, kde si môžete prezrieť i získanú dokumentáciu.

1) Sagynbek Aldanazar – spomínaný riaditeľ ARC Group

2) Kairat Serikovich Ismagulov – poradca riaditeľa

3) Dairov Baurzhan Satkhanovich – zástupca riaditeľa

4) Badhaiduh Anwar Hassan Ahmed – zástupca hlavného technológa – inžinier letectva a rádioelektronických zariadení

5) Salnikov Andrey Yurievich – rádiomechanik na opravu rádioelektronických zariadení

6) Shcherbekov Maxim Kanatovich  – rádiomechanik na opravu rádioelektronických zariadení

7) Petrashko Alexey Vadimovich  – šéf

8) Bekkulov Shyngis Sharipovich – inžinier leteckých zariadení

O niečo neskôr boli do tohto zoznamu pridané ďalšie dve tajomné osoby:

9) Ushakov K.V. – odborník

10) Gribov M.S. – hlavný špecialista na interakciu s vládnymi orgánmi Ruskej federácie

Samozrejme, vzhľadom na objemy opráv a údržby zariadení, ktoré plánovali Rusi, nešlo o jednorazovú návštevu. Následne skupina špecialistov, prevažne rovnakého zloženia, začala cestovať do Ruskej federácie a vykonávať opravy. Napríklad po 2 mesiacoch – v apríli 2023, Gritsenko informuje Sagynbek o novej etape diagnostiky zariadení v máji 2023. Rus žiada nemeniť zloženie skupiny, aby sa skrátil čas potrebný na schválenie zoznamu osôb, pretože závod na opravu lietadiel v Irkutsku je citlivé zariadenie.

Zmluva s THALES

Ako sme zistili, spolupráca Kazašskej ARC Group s Rosaviaspetskomplekt trvá minimálne dva roky. Celý ten čas kazašská spoločnosť cynicky zavádzala francúzsku stranu.

Ako však vyplýva z prijatej korešpondencie, v roku 2024 nastáva ešte cynickejšia udalosť. Pripomeňme si ešte raz, čo už bolo povedané, Rusi chcú získať nielen špecialistov, ale sú pripravení financovať Kazachom od Francúzov aj nákup zariadení na diagnostiku francúzskych výrobkov na ruských lietadlách.

Vďaka jednému zo zdrojov, ktorý poskytol podklady k tomuto materiálu, máme k dispozícii návrh zmluvy medzi Thales AVS France SAS a JSC Aircraft Repair Plant č. 405 (Republika Kazachstan, Almaty, Zakarpatskaja str., budova 13).

Zmluva zabezpečuje z francúzskej strany celú škálu služieb na údržbu multifunkčných displejov SMD55S/SMD66S a hovorov simulačné ukazovatele HUD3022 v záujme Ministerstva obrany Kazašskej republiky ako konečného prevádzkovateľa lietadiel Su-30SM, najmä:

– vývoj a dodávka testovacích zariadení ILM&OLM vrátane 3-ročnej podpory;

– vývoj a dodávka Golden LRU;

– príprava a dodávka technického vybavenia, dokumentácia ILM;

– príprava a vedenie školenia o ILM vo Francúzsku;

– inštalácia a uvedenie do prevádzky v Kazachstane.

(Poznámka: ILM je stredná úroveň služieb.)

Zmluva je platná 34 mesiacov odo dňa prijatia zálohovej platby dodávateľom. Zmluva obsahuje aj vizualizáciu zariadení, ktoré musia francúzski špecialisti nainštalovať a uviesť do prevádzky v kazašskom závode.

Samozrejme, zmluva má jasné regulácie kontroly exportu s priamym zákazom transferu akéhokoľvek tovaru do Ruskej federácie.

Kazašská republika má skutočne 23 lietadiel Su-30SM a ďalších 36 kusov je objednaných. Aké sú teda náznaky, že táto dohoda sa uzatvára v záujme Rusov a že nejde len o dohodu medzi Francúzmi a Kazachmi o údržbe vlastných lietadiel?

Takýmto znakom je kazašská obchodná ponuka pre Rusov, ktorá opakuje podmienky dohody medzi Thalesom a závodom na opravu lietadiel č. 405 JSC.

Dňa 26. júna 2024 ARC Group posiela Rusom obchodnú ponuku v celkovej výške 13 826 199,26 eur na posúdenie a registráciu. „Zvláštnou“ zhodou okolností tento komerčný návrh obsahuje takmer rovnaké podmienky poskytovania služieb a má rovnaký rozsah služieb ako dohoda medzi Thalesom a kazašskou firmou.

Úplná finálna verzia zmluvy medzi Thales AVS France SAS a JSC Aircraft Repair Plant č. 405 – návrh zmluvy na dodávku zariadení 200624-1(1).docx  проект договора на поставку оборудования 200624-1(1).docx

Plná verzia komerčného návrhu LLC „ARC Group“ pre JSC „Rosaviaspetskomplekt“ – Obchodný návrh na posúdenie.pdf Коммерческое предложение на рассмотрение.pdf

Čo z toho vyplýva?

V rámci tohto vyšetrovania InformNapalm zverejnil údaje o tom, ako kazašská spoločnosť pomáha spoločnosti ruského vojenského priemyslu pri servise špičkových zariadení vyrobených vo Francúzsku.

Investigatívci dúfajú, že francúzske spoločnosti Thales a Safran si všimnú, že ich kazašské náprotivky ich nehanebne a cynicky klamú. Na jednej strane podpisujú dokumenty, v ktorých sa zaväzujú neprevádzať žiadne tovary, zariadenia a služby na tretie strany, konkrétne do Ruska, a na druhej strane plnia ponuku Rusov a získavajú od nich financie.

Dúfajú tiež, že tento príbeh neskončí obyčajným vypovedaním zmluvy a odobratím licencií. Francúzske spoločnosti majú právo požadovať plnú náhradu za spôsobené škody.

InformNapalm by sa chcel na oplátku poďakovať všetkým, ktorí poskytli informácie pre toto vyšetrovanie. Umožnilo to demonštrovať rozsah a štruktúru ďalšej schémy vyhýbania sa ruským sankciám.

Úplná dokumentácia obsiahnutá v korešpondencii medzi ARC Group a Rosaviaspetskomplekt bude čoskoro zverejnená. (Pokračovanie nabudúce.)

Autor a zdroj: bob/informnapalm