Na Ikeu a Amazon upozorňuje ekologická organizácia. Obchodné reťazce vraj ničia životné prostredie

Walmart priespieva prepravou tovaru po mori k značnej emisii oxidu uhličitého, ktorý škodí životnému prostrediu. FOTO TASR/AP

Nadnárodné spoločnosti ako Ikea, Amazon či Walmart priespievajú prepravou tovaru po mori k značnej emisii oxidu uhličitého, ktorý škodí životnému prostrediu. Pätnásť najväčších firiem sveta, ktoré využívajú nákladnú prepravu po mori, vypustilo len behom cesty do USA za rok 2019 toľko emisií, koľko bežne vyprodukuje zhruba 1,5 milióna amerických domácností. Správu priniesla ekologická organizácia Pacific Environment, ktorá sa zaoberá dopadmi námornej prepravy tovaru na životné prostredie. Informáciu zverejnil portál The Verge.

Správa spoločnosti Pacific Environment sa zameriava na emisie skleníkových plynov a znečistenie ovzdušia, ktoré je spôsobené nákladnou hromadnou dopravou po celom svete a radí sa medzi 15 najväčších znečisťovateľov spoločnosti.

Na prvom mieste v rebríčka negatívnych dopadov námornej dopravy sa umiestnil Walmart, ktorý generuje viac emisií skleníkových plynov, ako vytvorí uhoľná elektráreň za jeden rok. Prvú päťku uzatvára Ashley Furniture, Target, Dole a Home Depot. Spoločnosti Ikea a Amazon sa umiestnili na 7. a 8. mieste. Samsung sa umiestnil na 9. mieste a LG na 11. mieste.

Ikea sa podľa správy Pacific Environment umiestnila na 7. mieste v rebríčku nadnárodných spoločností znečisťujúcich námornou prepravou životné prostredie. FOTO TASR – Jaroslav Novák

Politické elity podceňujú emisie skleníkových plynov

Odborníci už istý čas vedia, že lodná doprava je vinníkom troch percent svetových emisií skleníkových plynov. Jednotliví obchodníci zodpovední za toto znečisťovanie sa kontrole doteraz do veľkej miery dokázali vyhnúť. Odborníci preto varujú a hovoria, že politické elity po celom svete na tieto emisie škodlivých skleníkových plynov vo svojich krokoch zabúdajú a podceňujú ich.

Lodná preprava je stále dosť neviditeľným zdrojom znečisťovania. FOTO TASR – Milan Drozd

Tento pilier emisného portfólia spoločností skutočne nebol vyšetrený,“ hovorí Madeline Rose, hlavná autorka správy, ktorú zverejnili neziskové environmentálne skupiny Pacific Environment a Stand.earth. “Úprimne povedané, s klimatickou núdzou na našom prahu máme len pocit, že musí dôjsť k narušeniu dátového systému a k väčšej transparentnosti.”

Klimatická kríza sa blíži. Domnievam sa, že je potrebné aj v oblasti námornej prepravy podniknúť také kroky, ktoré povedú k zlepšovaniu životného prostredia. Lodná doprava tovaru nebola zatiaľ preskúmaná a máme pocit, že je potrebné zaistiť väčšiu transparentnosť aj v tejto oblasti. Lodná preprava je stále dosť neviditeľným zdrojom znečisťovania. Pokiaľ sa na túto oblasť nezameriame, tak klimatickú krízu naozaj nevyriešime,“ vyjadrila sa pre portál The Verge Madeline Roseová, ktorá je jednou z autoriek správy.