V puberte som neutekala von ako moji rovesníci, ale do metrového textilu, vraví Zuzana, majiteľka úspešnej slovenskej značky

K móde mala vzťah odmalička. Foto: Archív ZP

Premeniť svoju záľubu na podnikanie, ktoré nás živí, je snom mnohých z nás. Zuzana Pačindová to dokázala. Jej módna značka ZUPPA ponúka trendové a kvalitné detské oblečenie. „Naše oblečenie je rýdzo slovenské, od začiatku až do konca,“ hovorí Zuzana, ktorá si prácu splnila jeden zo svojich snov.

Mali ste od malička vzťah k móde? Alebo nápad založiť módnu značku prišiel nečakane?

Vzťah k móde som mala od detstva. Počas puberty som zo školy neutekala von ako moji rovesníci, ale do  metrového textilu, kde som si kupovala látky a po večeroch som doma skúšala tvoriť. Opakovaním metódy pokus – omyl som sa naučila amatérsky šiť. Nápad založiť módnu značku prišiel prirodzene počas materskej dovolenky, keď som najprv cez internet predávala veci po našej prvej dcére, ktoré som jej sama ušila. Objem objednávok však narastal tak, že bolo potrebné uvažovať na rozbehnutím podnikania pod vlastnou značkou. Najprv sme s manželom založili značku POPY, z ktorej sa neskôr stala ZUPPA.

Zuppa je medzi mamičkami pojem. Ako vznikla vaša značka?

Ďakujeme, je príjemné počuť, že ZUPPA je pojem. To zabezpečila kvalita našich výrobkov, spokojnosť našich zákazníkov a roky, ktoré sme už na trhu. Príbeh ZUPPA je podobný ako mnoho iných. Začalo sa to ako „projekt materská“, z ktorého po úvodnom nadšení prišlo zdravé vytriezvenie, následne niekoľko rokov tvrdej práce, na konci ktorých dnes stojí etablovaná značka.

Módna značka ZUPPA vznikla pre deti, časom do jej portfólia pribudlo aj oblečenie pre dámy. Foto: Archív ZP

Kto stojí za netradičným názvom a originálnym logom?

ZUPPA je vlastne spojením prvých slabík môjho mena a priezviska, pričom to druhé P patrí môjmu manželovi, ktorý je v tom od začiatku so mnou. Je to naša rodinná firma, ktorú tvoríme my dvaja, naše dcéry, zamestnanci, spolupracovníci, kamaráti a obchodní partneri. Naše logo vyjadruje vznešenosť, noblesu a zdravú hrdosť. Presne ako páv, ktorý sa v logu nachádza. Od začiatku sme vedeli, akú identitu má mať ZUPPA, preto v komunikácii s našim známym grafikom nám to prišlo nejako automaticky, že páv je tá správna voľba, ktorá vystihuje filozofiu značky.

Značiek detského oblečenia je na slovenskom trhu pomerne veľa a stále pribúdajú nové a nové. V čom je vaše oblečenie iné oproti iným značkám?

V porovnaní so značkami z obchodných reťazcov je oblečenie ZUPPA iné v tom, že nie je vyrobené v Číne ani v Bangladéši. Naše oblečenie je rýdzo slovenské, od začiatku až do konca. Je vymyslené, nadizajnované aj vyrobené na Slovensku slovenskými krajčírkami a za slovenské vstupné náklady. Má teda kvalitu, ktorú domáci zákazník pozná, očakáva a prirodzene sa na ňu môže spoliehať. Iné je aj svojou autenticitou, čitateľným príbehom a takmer osobným prístupom k zákazníkovi. Sme iní aj v tom, že rešpektujeme ostatné slovenské značky a nevstupujeme do ich produktového portfólia, najmä pokiaľ ide o ich nosné produkty, čo sa, žiaľ, nedá povedať aj naopak. Česť výnimkám, s ktorými máme veľmi dobré aj osobné vzťahy a pomáhame si napríklad aj vzájomným tagovaním. Veď Slovensko je malý trh, preto zastávame názor rešpektovať a byť rešpektovaní. Originalita našich nosných produktov je potvrdená aj Úradom priemyselného vlastníctva, ktorý im priznal štatút tzv. chráneného dizajnu.

Trendy sa rýchlo menia, platí to aj v detskom oblečení. Čo je teraz “in”?

V detskom oblečení je to tempo nových trendov možno trochu pomalšie, ale nemyslím si, že priamo naše modely alebo ich vytvorenie ovplyvňuje to, čo je momentálne in. Je ťažké definovať jeden produkt, ktorý by bol akurát in. Niekedy stačí malá úprava či použitie vzoru, ktorý spraví pôvodný model trendovejším.

Legendárny kúsok značky sú sukňolegíny. Foto: Archív ZP

Prezradíte nám, ako vznikajú vaše modely?

Je to rôzne, niekedy na to stačí „kopnutie múzy“ z večera do rána, inokedy to treba vylaďovať na viackrát. Impulzy a podnety na tvorbu nových modelov sa nachádzajú všade naokolo, prináša ich každodenný život. Práve kreativita je oblasť, ktorá ma na tom všetkom najviac baví.

Sú ľudia, ktorí nakupujú oblečenie pre seba i deti v obchodných reťazcoch, iní zase uprednostňujú originálne kúsky. Určite ste sa stretli s názorom, že vaše oblečenie nie je úplne najlacnejšie. Ako na tento názor reagujete?

Žijeme, našťastie, vo svete, kde má každý možnosť voľby. Každý si teda môže vybrať, aké veci si bude kupovať, a to s prihliadnutím na jeho preferencie, vkus, ako aj finančné možnosti. Je pravdou, že oblečenie ZUPPA si nemôže dovoliť každý. Cena našich produktov môže patriť k vyšším práve kvôli tomu, že fungujeme na princípe fair trade, kde každý element výrobného procesu ZUPPA dostáva za svoju časť dôstojnú odmenu. Našou ambíciou nie je a ani nikdy nebude konkurovať značkám z veľkoobchodných reťazcov. Oblečenie ZUPPA si kupuje niekto, kto si rád priplatí za kvalitu, originálny strih, trend a osobitý štýl.

Premýšľali ste niekedy nad tým, keby ste sa nevenovali móde, v čom by ste podnikali?

Podnikanie vám dáva slobodu, ale aj vám ju berie. Je obohacujúce, ale aj nesmierne náročné. Ťažko preto povedať, či by som vôbec podnikala v niečom inom, ak nie v móde. Mám obchodnú akadémiu a doktorát z pedagogiky. Ekonómia, čísla a dane sú mi však úplne cudzie, keďže som vyslovene kreatívny typ. Po skončení vysokej školy som dva roky učila a bavilo ma to, avšak všetci vieme, aké sú pomery v školstve na Slovensku. Asi by som nevydržala učiť. Baví ma medicína, skúmanie a správanie ľudského tela, reakcie na choroby, takže možno medicína by bol smer, kde by som sa vedela predstaviť.

Aké máte plány so svojou módnou značkou v budúcnosti?

Sme vďační za to, že zo ZUPPA sa stala značkou, ktorú ľudia vnímajú a ktorú deti chcú nosiť a samé si ju pýtajú. Chceli by sme ďalej pokračovať v rozširovaní produktového portfólia, ako aj preniknúť na ďalšie trhy. Už dlhší čas plánujeme otvoriť prvú kamennú predajňu, ale neistá situácia okolo covidu nás od toho zatiaľ odradila. Budeme radi, ak sa nám podarí dlhodobo udržať aktuálny rast firmy.

Čo považujete za svoj najväčší úspech?

Za najväčší úspech, pokiaľ ide o ZUPPA, považujem to, že tento príbeh je úspešný. Že ma napĺňa osobne aj pracovne. Že vyššia moc nám do ZUPPY vždy priviedla, ako sa hovorí, „na prvú šupu“ úžasných zamestnancov a spolupracovníkov, s ktorými máme výborné pracovné, ale aj súkromné vzťahy. Za svoj najväčší osobný úspech považujem to, že mám zdravú rodinu, manžela, ktorý mi je oporou, a dve krásne deti.