Mimoriadne húževnatá mama troch malých detí vybudovala na Slovensku najúspešnejšiu rodinnú firmu v oblasti internetového obchodu s metrážou a galantériou, ktorá expandovala do šiestich krajín. Dáša Kozmérová srší nákazlivým entuziazmom, obrovskou vďačnosťou, ale aj inšpirujúcim presvedčením, že žije svoj sen.
Vaším príbehom potvrdzujete zaujímavý jav, a to že väčšina ženských biznisov vzniká počas alebo tesne po materských dovolenkách. Dodáva podľa vás materstvo ženám odvahu a kreativitu?
Určite v tom zohráva svoju úlohu odvaha a kreativita, ale myslím si, že je to z veľkej časti aj tým, že žena potrebuje byť užitočná aj v iných smeroch. Potrebuje ukázať doslova, čo v nej je. Jedna zo zručností, ktorú pozorujem u matiek, je tzv. “multitasking.“ Matka jednoducho zvláda niekoľko úloh naraz. Je nám to dané. Sme matky, partnerky, priateľky, staráme sa o domov, zapájame sa do aktivít s deťmi a pracujeme. Zvládame toho veľa. Preto pozorujem veľa matiek – podnikateliek, ktoré sú úspešné. Vieme sa tiež vcítiť do toho, čo robíme a vedie nás intuícia.
Ako konkrétne to bolo vo vašom prípade? Kde sa vzala myšlienka, chuť a odvaha začať podnikať? Navyše, podľa vašich slov, v segmente pre vás nepoznanom?
Môj príbeh začal narodením druhého syna (potom ešte pribudla naša princezná) a hľadaním výbavičky, ktorá by bola neokukaná a iná. Mamina je šikovná krajčírka, takže stačilo zohnať materiál. A tu som prišla na kameň úrazu. Nenašla som, čo som potrebovala, a to som naozaj dobrý pátrač. Po malej porade doma a prieskume v okolí som sa do toho pustila. Ja som veľmi aktívny človek a videla som v tom priestor na sebarealizáciu. A povedzme si pravdu, pre matku nie je jednoduché nastúpiť späť do práce do veľkej firmy, navyše mimo mesta, kde bývame. Takže som vedela, že nájsť si zamestnanie, pri ktorom budem v prvom rade matkou, bude náročné.
Ako na váš nápad reagovala vaša rodina a blízke okolie? Mali ste podporu? Pochádzate z krajčírskej rodiny a pravdepodobne ste si vzťah k látkam a „veciam“ okolo šitia
vybudovali doma… Prečo ste sa tomuto remeslu nikdy nevenovali?
Od začiatku som mala veľkú podporu. Manžel vložil do môjho podnikania nemalú čiastku nášho rozpočtu a podporil ma najmä psychicky. Veľa rád som od neho s vďakou prijala a posúvala som sa dopredu. Nenahraditeľná bola aj pomoc s našimi deťmi. Keď videl, že treba, tak nechali mamičku pracovať. Podporila ma veľmi aj moja sestra Tinka a mamina. Sú súčasťou našej firmy od jej zrodu. Som im vďačná.
Pochádzate z krajčírskej rodiny a pravdepodobne ste si vzťah k látkam a „veciam“ okolo šitia
vybudovali doma… Prečo ste sa tomuto remeslu nikdy nevenovali?
Od malička som videla všetkých okolo mňa šiť. Mojimi hračkami boli doslova gombíky, nite a kúsky odstrižkov. To boli časy, keď ešte bolo šitie nevyhnutné pre rodiny. Nebolo toho toľko dostať v obchodoch a častokrát boli tie módne kúsky z časopisov nad naše pomery. Potom prišla doba môjho dospievania a vtedy boli obchody plné handier, takže ma k tomu nenútili okolnosti a môj vzťah k šitiu sa vytratil. Znovu som ho objavila pri druhom synovi. Sem-tam som niečo ušila, keď sme už mali e-shop, ale nebolo to také pekné ako od maminy. Tak som sa ostala venovať tomu, čo viem, a to je obchod a mamina nám šije…
Ako vyzerali vaše začiatky? Čo vám pomohlo zorientovať sa na trhu?
Tak to bolo naozaj ťažké obdobie. Pekne som si to celé vymyslela a potom prišla realita. Hľadať dodávateľov, spraviť e-shop, naštudovať zákony. Boli to naozaj ťažké dni a noci, kým som to spustila. No a potom bolo treba aj nájsť zákazníkov… V tom období som si našla medzi našimi zákazníkmi veľa priateľov. Bolo to zo dňa na deň lepšie, až sa rozbehol vlak.
Ako ste bez predchádzajúcej skúsenosti začali hľadať dodávateľov? Absolvovali ste nejaké školenia alebo ako ste sa naučili rozoznávať jednotlivé druhy látok, ich kvalitu a vlastnosti, ktoré ich predurčujú pre konkrétne použitie?
Žijeme v dobe, kedy je všetko na nete. Študovala som materiály, hľadala na zahraničných stránkach a pátrala. Potom prišiel čas všetkých dodávateľov osloviť. Všetko som robila sama na vlastnú päsť. Žiadne školenia. S materiálmi mi pomohla aj mamina. Kvalita sa doteraz testuje u mňa doma. Ak sa zaradí nový materiál – dodávateľ, tak sa niečo ušije a deti to nosia a ničia a ja to periem a suším. Predávame len naozaj overenú kvalitu.
Dbáte na to, aby vaša ponuka materiálov mala certifikát pre zdravotnú nezávadnosť, aby bola vhodná aj pre najmenšie deti. Čo všetko musia takéto látky spĺňať oproti tým, ktoré tento certifikát nemajú? Ako veľmi sa to odráža v cene látok?
Určite áno, je to pre mňa aj pre zákazníkov zárukou kvality. Je to veľký súbor pravidiel, ktoré musí firma, čo vyrába látky podstúpiť, aby získala certifikáciu. Od chemického zloženia farbív, spôsobu pestovania bavlny a podobne. My sa zameriavame na certifikát GOTS (Global Organic textile standard). Sami sme si ako firma certifikáciou prešli a sme na to hrdí. Tu sa už navyše skúma aj to, či je bavlna pestovaná v nezávadných podmienkach, či každý jeden človek, od pestovateľa až po našu strihačku, je za svoju prácu adekvátne ohodnotený, skúma sa environmentálne nastavenie firmy. Je toho naozaj veľa. Na konci reťazca je však záruka, že materiál je naozaj bezpečný a spravili sme niečo pre našu planétu a pre nás, ľudstvo. Cena pri GOTS certifikovaných látkach je vyššia, ale ľudia vedia, za čo platia.
Vďaka tomu, že pôsobíte ako internetový obchod, ste expandovali do 6 krajín. Ako sa vám to podarilo? Boli zahraničné trhy pre vaše podnikanie kľúčové?
Naša firma je postavená na pevných základoch. Po tom, čo nám začal byť slovenský trh malý, sme sa začali sústreďovať na zahraničie a v súčasnej dobe je to gro nášho predaja. Jeden z kľúčových okamihov bol teda určite vstup na zahraničné trhy. V súčasnej dobe sme pridali ďalšie dve krajiny a máme naplánované o cca 1-2 roky opäť expandovať. Ideme na to postupne. Nový trh, nájdenie a utvrdenie si pozície na trhu a následne ďalšia expanzia.
Kto sú vaši klienti? Sú medzi nimi aj jednotlivci šijúci pre radosť? Existuje dnes ešte toto hobby?
Zameriavame sa najmä na koncového zákazníka. To sú obyčajné ženy, mamy, staré mamy, tety, ktoré majú šitie ako hobby. Potom sú tu malé firmy a ich slow fashion a nakoniec väčšie firmy. Časť našich zákazníkov tvoria aj iné e-shopy a predajne, nakoľko sme distribútorom niektorých firiem na Slovensku.
Čo konkrétne má z vášho portfólia produktov najväčší úspech? Alebo sa dopyt mení sezónne?
Máme materiály, ktoré sa predávajú celoročne a potom aj tzv. sezónne. Najväčší úspech má jednoznačne úplet, dvojitá gázovina a ľan. Medzisezónne v našom prípade patria teplejšie materiály, tie sa predávajú viac v chladných mesiacoch.
Máte odsledované nejaké opakujúce sa trendy v dopyte počas roka? Viete predvídať správanie na trhu a prispôsobujete im vašu ponuku?
Po tých rokoch to už mám odsledované. Tovar mám na starosti vo firme ja, teda mojou úlohou je sledovať trendy, čo sa týka materiálov, ale aj vzorov. Ponuka, čo sa týka materiálového zloženia, je pomerne stála. Skôr sa tu treba zameriavať na vzory a sledovať, či niekde vo svete sa nedostal nejaký konkrétny materiál na výslnie. Naši zákazníci sú veľmi všímaví, čo sa módy týka, musíme mať v ponuke, čo si želajú.
Koľko máte mesačne objednávok?
Je to v priemere 6000 objednávok za mesiac.
Vaším mottom je, že nie ste len obchod bez tváre, akú teda má Bubulákovo tvár?
Sme ľudia. To je to, čo učím každého, kto k nám nastúpi do firmy. Na druhej strane je tiež človek a musí cítiť, že sa rozpráva s človekom, nie s počítačom. Všetko sa dá vyriešiť. Každá prosba, požiadavka… Sme veľmi priateľskí a otvorení. Snažíme sa zapájať do pomoci, kde je treba. Napríklad nám pri strihaní vzniká sem-tam odpad. Rôzne ústrižky. My však nič nevyhadzujeme, pretože nám záleží na prírode. Tiež veríme, že každý kúsok ešte nájde využitie. Posielame potom tieto zbytky, kde treba. Buď sú to maminky, ktoré šijú pre detičky do nemocníc, osamelé matky, ktoré sa ocitli v núdzi a chcú niečo ušiť pre deti, alebo sú to materské a základné školy, kde sa materiál používa na pracovnom vyučovaní.
Všetko, čo spomínate, od budovania férových vzťahov vašich zamestnancov a klientov, až po ekologické snahy o recykláciu materiálov a pomoc ľuďom v núdzi, sú nasledovaniahodné stratégie. Ako ste k nim dospeli?
Ako som už spomenula, tak vzťah zákaznícky servis – zákazník je kľúčový, a teda každá kolegyňa si prešla už pri pohovore našou predstavou. Všetky naše dievčatá to cítia rovnako. Absolútne sa na ne v tomto spolieham. Čo sa týka odpadu, tak žiadny nevytvárame zbytočne. Spolupracujeme s rôznymi organizáciami, školami aj jednotlivcami. Prišlo mi to úplne prirodzené ich osloviť a postupom času si k nám ľudia našli cestu a my sme si ich zaradili na zoznam pomoci so zbytkami.
Vybudovali ste najúspešnejšiu firmu v tejto oblasti na Slovensku a v roku 2018 ste získali ocenenie v súťaži Podnikateľka Slovenska. Bol to pre vás zaslúžený pocit satisfakcie? Objavia sa u vás ešte niekedy pocity neistoty v súvislosti s podnikaním?
Ako vravíte, bolo to pre mňa veľkým zadosťučinením. Tie tisíce hodín práce stáli za to. Uvedomila som si však, že takých žien, ako som ja, sú na Slovensku stovky. Každá si plní po nociach, keď uspí deti, svoj malý sen. Bolo pre mňa teda prirodzené, aby som im dodala odvahu a povzbudenie, že to, čo robia, je správne a že treba vydržať a úspech sa dostaví. Mám odozvy od mnohých našich zákazníčok, ktoré sa venujú šitiu, že som im dodala nádej. To bol pre mňa okamih, kedy som si uvedomila, aká je moja práca (a to, ako ju robím) dôležitá pre ne. Potrebujeme v spoločnosti silné vzory. Ja tiež mám tie svoje medzi úspešnými ženami.
Neistotu som nezažila. Nechcem, aby to pôsobilo nejak povrchne, ale ja mám šťastie na ľudí okolo seba a tiež veľmi pevnú vôľu a nadhľad. Mňa len tak niečo nepoloží.
Venujete sa aj mentorstvu – pomáhate začínajúcim podnikateľkám podporou predaja a reklamným priestorom zdarma, ako ste sa k tomu dostali a prečo to robíte?
Ďalšia z vecí, ktorá mi prišla úplne prirodzená. Sama viem, aké som mala na začiatku problémy sa presadiť. Ja som to dokázala a je mojou ľudskou povinnosťou pomoc podať ďalej. U nás majú všetci, čo tvoria z látok, priestor na svoju reklamu. Máme silnú základňu fanúšikov na sociálnych sieťach, teda vieme ich odpromovať priamo tam. Máme však tiež často otázky od ľudí, že neviem síce šiť, ale páči sa mi táto látka. Kto by mi vedel niečo ušiť? A vtedy posúvame kontakt na dievčatá, ktoré šijú.
Ak sa na mňa obráti niekto, že začína svoj projekt a rád by sa spýtal pár otázok, tak som vždy tu a pripravená pomôcť a poradiť. Potom je to už na odhodlaní konkrétnej osoby. Proste rada ľuďom pomáham. To ma naučila moja babička.
Fungujete ako rodinná firma. Ako udržujete balans medzi prácou a súkromím? Prospieva spoločné pracovisko vašim vzájomným vzťahom? Čo vám táto skúsenosť dáva?
Vo firme pracujem ja, môj manžel, sestra (teraz na materskej), mama, teta, sesternica (naša markeťáčka) a viete čo? Je to skvelé! Ani raz som nezacítila nejaké nepríjemné trenie, alebo že by sme sa nevedeli na niečom dohodnúť. My sme aj ako široká rodina veľmi súdržní.
Balans som musela hľadať ja sama a naučiť sa, kedy som v práci a kedy už doma. Som workoholik. Teraz, keď som si určila pravidlá sama pre seba, tak to funguje krásne. S manželom sa dopĺňame vo všetkom, my sme sa skrátka našli. Sme spolu od strednej školy a sme si nielen manželmi, ale aj dobrými priateľmi a teraz aj kolegami. Rešpektuje môj priestor v práci a ja ten jeho. A hľadáme radu a oporu jeden u druhého. Aj to je dôvod úspechu našej firmy. Doslova si žijem svoj sen.
Aké sú výhody a nevýhody takéhoto fungovania? Môžete ísť na dovolenku?
S dovolenkou je to niekedy ťažšie. Ale máme skvelý tím kolegýň a keď tu nie sme, tak vieme, že je o firmu postarané. Cestujeme však vždy s notebookom. Moja sestra nám tiež veľmi pomáha. Momentálne hlavne s deťmi, keďže prázdnin je viac ako má bežný človek dovolenky. Alebo sú deti s nami v práci.
Vaše deti boli súčasťou štartu firmy už od útleho detstva. Tvrdíte, že vždy sa prispôsobujete deťom a brávali ste ich aj na stretnutia. Aké boli reakcie vášho pracovného okolia na ich prítomnosť? Stretli ste sa aj s nepochopením?
Naše deti sa vo firme motajú neustále. Najstarší má už 13 rokov a začína ho to zaujímať aj trochu viac, keď je tu, snažím sa mu veci vysvetľovať a učiť ho. Raz to po nás decká prevezmú, tak som rada, že sa zaujímajú. Zvyšní dvaja tu najradšej skartujú a balia objednávky. Deti boli vždy mojou súčasťou, a teda mi prišlo prirodzené ich tu mať, keď bolo treba. Nikdy som s nimi na stretnutí nemala problém. Myslím si, že tie bloky si vytvárame my sami v hlave a nakoniec aj tá druhá strana má vždy pochopenie a berie to normálne. Naše decká si už so mnou prešli stretnutia, kde sme vyberali nové vzory do predaja a pomáhali mi. Veľa našich dodávateľov sa s nami pozná ako s rodinou a keď sa nám podarí stretnúť, tak spolu ideme na večeru ako rodina. Naše decká sa s nimi poznajú po mene. A čo sa týka mojich kolegýň, tak ja som veľmi otvorená deťom vo firme, takže sa tu bežne stáva, že tu pobehujú nejaké deti a nie sú práve naše. My sme veľká Buburodina.
Čo by ste poradili matkám, ktoré sa snažia o skĺbenie náročných začiatkov podnikania a plnohodnotne stráveného času s deťmi? Čo je z vášho pohľadu najdôležitejšie a je niečo čím sa nemajú zbytočne trápiť?
V prvom rade odporúčam mať podporu v rodine. Bez nej to nedajú. Deti potrebujú pozornosť, potrebujú vedieť, že sa im venujeme naplno a nie iba pomedzi prácu. Takže bez podpory do toho určite netreba ísť. Samozrejme sa to dá, ale vždy je to na úkor niečoho. Treba si jasne stanoviť pravidlá, kedy som v práci a kedy doma. Nie len fyzicky, ale aj psychicky. Nájsť si čas aj na seba, aby neprišlo k vyhoreniu. A trpezlivosť. Veľa trpezlivosti. Každá práca, každý projekt musí mať pevné základy. Nechcieť mať všetko hneď, úspech nepríde zo dňa na deň. Jedine to, čo je budované srdcom, má šancu pretrvať. Nevzdávať sa pri prvých neúspechoch. A nebrať sa tak vážne. Treba sa vedieť uvoľniť a zasmiať. Jeden neúspech predsa nič neznamená. Hlavu hore a makať ďalej!