Otec nás viedol k tomu, aby sme si na seba zarobili za pomoci sedliackeho rozumu, vravia bratia, ktorých firma figuruje v prestížnom rebríčku

Otec ich učil, aby si vedeli na seba zarobiť. Foto: archív Gardeon

V prestížnom rebríčku ekonomických novín The Financial Times získala slovenská spoločnosť Gardeon 719. miesto z tisíc najrýchlejšie rastúcich firiem v Európe. Do výberu sa dostali pritom len tri slovenské firmy, Gardeon ako jediná zo segmentu stavebníctva. V súčasnosti patria medzi špičku, čo dokazuje aj účasť firmy na najväčšom európskom veľtrhu stavebníctva a architektúry BAU 2023 v Mníchove, kde sú ako jediní vystavovatelia zo Slovenska. Začiatky však neboli jednoduché.

Nápad založiť firmu Garáže na kľúč a vyrábať automatické garáže, ktoré budú konkurovať kamenným, skrsla v hlave bratom Martinovi a Marekovi Cholevovcom. Malá rodinná firma neskôr zmenila názov na Gardeon a časom expandovala do Rakúska, Česka, Maďarska, Nemecka aj Švajčiarska.

Pamätáte si na svoje prvé zarobené peniaze?

Martin: Obaja sme boli vedení k tomu, aby sme si vedeli na seba zarobiť. Často to boli ťažké práce za veľmi malú plácu. Otec nás vždy viedol k tomu, aby sme si vedeli zarobiť vlastné peniaze, ale tak, aby sme sa pritom držali sedliackeho rozumu. Vždy sme si vyberali unikátne projekty, mali nevšedné obchodné nápady, nešli sme s davom, ale bez kapitálu to bola tŕnistá cesta.

Našli ste dieru na trhu – začali ste vyrábať montované garáže. Spomínate si na začiatky podnikania?

Marek: Boli sme nadšení, našli sme produkt, ktorý tu nebol, a rozhodli sme sa ho ponúknuť ľuďom. Naše nadšenie však narazilo na nedôveru. Nikto nepoznal montované garáže, preto boli začiatky najmä o trpezlivosti. Vedeli sme, že máme prvotriedny produkt, no napredovali sme pomaly a väčšina našej práce vtedy nespočívala v montovaní garáží, ale vo vysvetľovaní, čo to je a prečo je to výhodné. Za prvý rok sme predali len desať garáží. Neskôr sme portfólio rozšírili a k montovaným garážam pribudli ďalšie stavby: pergoly, záhradné domčeky, prístrešky, terasy. S inováciami a čoraz lepšími technickými riešeniami. Produkty zaujali doma aj v susednom Rakúsku.

Prečo ste zmenili názov firmy Garáže na kľúč na názov Gardeon? Bol to riskantný krok. Nebáli ste sa, že stratíte zákazníkov?

Martin: Báli. Pôvodný názov „Garáže na kľúč“ už bol zavádzajúci, pretože sme neponúkali len garáže, ale aj ďalšie stavby. Bolo to ťažké rozhodovanie a je prirodzené, že sme sa obávali. Spätne sa potvrdilo, že náš nový brand je originálny a ešte výstižnejší ako predchádzajúci, pretože je v ňom obsiahnuté všetko, čo ponúkame – garáž, záhrada, bezpečnosť, stavba, architektúra aj starostlivosť.

Z pôvodnej rodinnej slovenskej firmy sa stala medzinárodná, ktorá expandovala do Rakúska, Česka, Nemecka, Maďarska a Švajčiarska. Foto: archív Gardeon

Po prvých úspechoch a expanzii do zahraničia sa začínala prirodzene objavovať konkurencia. Neobávali ste sa, že ju neustojíte?

Marek: Naše know-how je jedinečné a staviame na rokoch skúseností. Každú jednu stavbu robíme na istotu, nič sa neučíme „za jazdy“ u zákazníka. Vybudovali sme internetový obchod na montované záhradné stavby a nahradili drevostavby moderným dizajnom. Navyše sme vyvinuli systém, ktorý prispieva k dokonalej efektivite. Úspech nevidíme len cez peniaze. Pracuje u nás 70 ľudí, všetci sú zapojení do systému, ktorý sme vytvorili, a veria našej filozofii. To je viac ako obraty.

Martin: Vždy hľadáme cestu, po ktorej pred nami nikto nešiel. Sme hrdí na svoju minulosť aj postupný vývoj. Darí sa nám aj vďaka spoľahlivým obchodným partnerom a klientom, ktorí sa k nám vracajú, čím nám pomáhajú rásť. Veríme, že budeme vždy stáť nohami na zemi, že aj o desať rokov bude súčasťou firmy náš prvý montážny tím, ktorý sme zostavili prevažne z kamarátov. A že aj o dvadsať rokov u nás na dvore stále nájdete starú dodávku, s ktorou sa začínalo chodiť na montáže. Sme vďační za to, že už nie je jediná, ale nechceme zabudnúť, že sme s garážami začínali v garáži.