Vianoce plné hojnosti za každú cenu. Mnohí Slováci sa dopúšťajú v súvislosti so sviatkami jednej veľkej chyby

Ilustračná snímka. Zdroj FOTO: pixabay.com

Vianoce sú bezpochyby najkrajším sviatkom v roku. Sviatky pokoja sú, aj keď sa tomu mnohí bránime, aj sviatkom hojnosti a obdarovania svojich najbližších. Náklady na nákupy darčekov sa v decembri v každej rodine zvyšujú. Spýtali sme sa Evy Sadovskej, analytičky WOOD & Company, ako v závere roka zvykneme nakupovať, koľko si za vianočné nákupy tento rok priplatíme a ako pred sviatkami míňať s rozumom.

Prečo sa náklady slovenských domácností enormne zvyšujú práve v decembri?

Dôvodom sú nákupy potravín na štedrovečerný stôl alebo darčekov pod vianočný stromček. Obchodníci tak v priebehu decembra utŕžia o desiatky percent viac ako počas iných mesiacov roka. Väčšina Slovákov realizuje nákupy počas decembra, niektorí aj na poslednú chvíľu. Nájdu sa však i takí, ktorí začínajú s vianočnými prípravami v predstihu. Posledný štvrťrok je tak z pohľadu maloobchodu jednoznačne najsilnejším obdobím roka.

„Vianoce nie sú o zadlžovaní,“ hovorí analytička Eva Sadovská. Foto: archív ES

V období október – december predstavujú tržby maloobchodu až 28 % z celoročných tržieb. Nadpriemerné tržby počas posledného štvrťroka zaznamenávajú takmer všetky oblasti maloobchodu. Záver roka prináša vyššie tržby predovšetkým predajcom elektroniky, elektrotechniky, nábytku, hračiek, športových potrieb, ale aj kozmetiky, oblečenia a v neposlednom rade potravín a nápojov. Vyššie tržby zvyknú zaznamenávať aj predajcovia v stánkoch a na trhoch. Na svoje si v závere roka prichádzajú aj e-shopy.

Náklady slovenských domácností stúpajú najmä v decembri. Dôvodom sú Vianoce a s nimi spojená kúpa darčekov. Foto: pixabay.com

Za ktoré potraviny a darčeky si tento rok výraznejšie priplatíme?

Podľa údajov Štatistického úradu SR boli ceny potravín a nealkoholických nápojov v októbri 2023 medziročne vyššie až o 9,0 %. Drahšie ako pred rokom boli najmä sladké potraviny (o 17,9 %), ryby a morské plody (o 12,0 %) a chlieb a obilniny (o 11,8 %). Ceny mäsa a výrobkov z neho boli medziročne vyššie o 9,1 %, v prípade mlieka, syrov a vajec došlo k zdraženiu o 7,7 %. Za zeleninu sme si priplácali 6,8 %, za ovocie 5,7 %. Nealkoholické nápoje zdraželi o 10,5 %. Odhadujeme tak, že za tohtoročný predvianočný nákup potravín zaplatí slovenská domácnosť cca o 8 – 10 % viac ako vlani. Z darčekov, ktoré Slováci najčastejšie nakupujú pre svojich blízkych, sú aktuálne (podľa dát Eurostatu) drahšie ako pred rokom výrobky pre osobnú hygienu (o 8,4 %), hudobné nástroje (o 7,7 %) a šperky (o 7,0 %). Oblečenie nás vychádza drahšie ako vlani o 5,7 %, za knihy platíme viac o 5,4 %. Od cca 2 do 4,5 % si priplácame ale aj za fotoaparáty, kávovary, počítače, športové vybavenie, obuv, bicykle či hračky. Najpomalší nárast cien spomedzi typických darčekov zaznamenali mobilné telefóny a hodinky a to o 1,6 % a 1,1 %. Niektorí Slováci zvyknú obdarovať aj svojich domácich miláčikov. Výrobky pre nich určené ale zaznamenávajú výrazný nárast cien a to až o 22,7 %.

Prieskumy ukazujú, že tento rok stúpla cena poravín, najmä sladkých potravín, chleba či obilnín. Foto: pixabay.com

Čo radíte Slovákom počas vianočných príprav z hľadiska míňania peňazí?

Moja rada znie: Kvôli sviatkom sa nezadlžujte! Mnohí Slováci sa dopúšťajú v súvislosti so sviatkami jednej veľkej chyby – kvôli predvianočným nákupom sa zadlžujú. Vianočné sviatky sú tu v rovnakom čase každý rok a mali by sme na ne myslieť už v predstihu. V prípade potreby odporúčame, aby si spotrebitelia popri pravidelnom vytváraní finančnej rezervy každý mesiac odkladali bokom aj finančné prostriedky určené práve na sviatky a nákupy s nimi spojené.