Predné brzdové svetlo povinnou výbavou vozidiel? Testujú slovenský vynález, ktorý má svetový význam

Predné zelené svetlo má chodcom signalizovať, či vodič auta brzdí. Zdroj FOTO: PPBS

Nový bezpečnostný prvok, predné brzdové svetlo, informuje účastníkov cestnej premávky, ako vodič reaguje. Jeho konanie bude predovšetkým jasným signálom pre chodcov, ktorí častokrát nevedia, či im auto zastavuje alebo nie.

„Ide o projekt, ktorý má potenciál k zvýšeniu bezpečnosti cestnej dopravy. Najčastejším faktorom vzniku dopravnej nehody je ľudský faktor a ten je obyčajne obvinený tým, že účastníci cestnej premávky nemajú dostatok informácií a nevedia o informáciách medzi sebou,“ hovorí Miloš Poliak, dekan Fakulty prevádzky a ekonomiky dopravy v Žiline.

„Je možnosť vyrábať prendé brzdové svetlo ako dodatočnú výbavu s tým, že je možno do nových modelov zakomponovať úzky zelený pásik, ktorý dáva signál, že auto brzdí,“ vysvetľuje Ľubomír Marjak zo spolčonosti Lumaco.

Zdroj FOTO: PPBS

Pred tromi rokmi tento projekt podporil aj európsky hospodársky senát

„Predné brzdové svetlo je slovenskou inováciou svetového významu. Ja budem robiť všetko, čo je v mojich silách na pôde Európskeho parlamentu, aby sa tento projekt realizoval,“ poznamenal europoslanec Ivan Štefanec.

„Nakoľko červené svetlo sa na prednej strane vozidla nemôže používať, vedci sa rozhodli pre zelenú farbu, aby nedošlo k zámene. Dnes sa totiž využívajú moderné technológie, ktoré často svietia modro (napríklad ozdobné led pásiky,“ spresnil Marjak.

Aby sa predné brzdové svetlo mohlo stať súčasťou legislatívy, budú na viac ako 3-tisíc vozidlách v trenčianskom kraji vychytávku testovať 9 mesiacov. Okrem osobných automobilov pôjde napríklad aj o autobusy.

Zdroj FOTO: PPBS

„Samozrejme na tom musia participovať aj ostatní účastníci cestnej premávky. Pevne verím, že ak sa tu stretneme pri vyhodnotení ukazovateľov, budeme sa pozerať na pozitívne čísla a budeme vedieť, že tento projekt má opodstatnenie,“ reaguje Tomáš Vrábel, riaditeľ dopravnej polície Policajného zboru SR.

„Našou úlohou je overiť, či tie výhody zeleného predného brzdového svetla budú také, ako prepdokladáme a či nevzniknú nejaké nevýhody, ktoré by zabránili aplikácií predných brzdových svetiel do vozidiel,“ dodal Poliak.

Iba v Európe zomrie ročne zhruba 30-tisíc ľudí pri nehodách na cestách. Kompetentní preto pevne veria, že tento prvok pomôže zvýšiť bezpečnosť cestnej premávky. „Som si istý, že sa potom posunie aj do celosvetového meradla,“ uzavrel europoslanec Štefanec.