Po diaľnici 100-kou, po meste 30-kou! Európska únia chce obmedziť rýchlosť jazdy

Ilustračná snímka. Zdroj FOTO: red

Európska komisia prišla s návrhom znížiť maximálne rýchlosti o 20 až 30 kilometrov za hodinu. Opatrenie má pomôcť znížiť emisie, ale aj v odpútaní sa od závislosti na ruskej rope.

„Pretože spotreba paliva, emisie znečisťujúce ovzdušie a riziko nehody sa výrazne zvyšuje pri vyšších rýchlostiach, obmedzenie rýchlosti považujeme za múdre riešenie,“ vysvetľuje Európska rada pre bezpečnosť dopravy (ETSC) v liste adresovanom európskym komisárom.

Šoférov ale tento návrh nepotešil. “Už teraz sa mi zdá 50-tka v obci málo, niekedy sa dalo ísť 60-tkou a bolo to výhodnejšie. Veľmi pomaly to je teraz a ak sa ešte zníži rýchlosť na 30 km/h, tak človek aby naozaj o ďalšiu hodinu skôr vyrazil z domu,” hovorí vodič Štefan.

“Ak niekto chce ísť rýchlo, tak ide. Aj teraz, keď je úsek s 90-tkou, chodia si 120. Bezpečnosti to určite nepridá, viac to bude dráždiť šoférov a bude ešte viac kolízií, lebo všetci budú konať skratovo. A ak chcú znižovať rýchlosti o 20 km/h, tak do obytnej zóny sa už vôbec nepôjde? Nechápem,” dodáva so smiechom ďalší šofér.

Ilustračná snímka. Zdroj FOTO: red

Obavy z ropy

„Spomalenie na našich cestách pomôže Európe prejsť od ruskej ropy, zachráni životy a zníži škodlivé znečistenie; tieto odporúčania srdečne vítame. Teraz je však na viacerých vládach, regiónoch a mestách, aby rýchlo prijali opatrenia,“ povedala Ellen Townsend, riaditeľka pre politiku ETSC.

Robil som analýzu, čo by to znamenalo pre Slovensko znížiť paušál z 50 na 30. Zistil som, že 50 je len na hlavných trasách. Vo všetkých mestských častiach je rýchlosť znížená na 40-30, všade inde, kde je viac koncentrácie áut a ľudí, je to už pešia alebo obytná zóna, takže rýchlosť 20,“ opisuje Jozef Drahovský, dopravný analytik.

Otázkou ostáva, či by to nemalo opačný efekt a vodiči by pri takto výraznej zmene povolenej rýchlosti neboli viac podráždení.

„Samozrejme, nervozita tam bude, predbiehanie, kolízne situácie a podobne. Na Slovensku je nízka nehodovosť, odkedy nákladné autá majú mimo obce rovnakú rýchlosť ako iné, znížilo sa tak predbiehanie,“ hovorí Drahovský.

Ilustračná snímka. Zdroj FOTO: red

Obmedzenie by sa týkalo aj diaľníc, kde by osobné autá jazdili miesto 130 iba 100 km/h, a medzi obcami 80 miesto 90.

Niekdajšie zníženie rýchlosti v obci zo 60 na 50 bolo podľa dopravného analytika na základe reálnych výsledkov. „Teraz je to tak, že niekto si povedal, že to takto bude a ostatní počúvajte,“ myslí si Drahovský.

Ak by sa rýchlosti naozaj menili, tiež by sa kompletne muselo meniť dopravné značenie. Podľa analytika je to celé iba politická zámienka.

„Napríklad v Rakúsku existujú značky IGL – znížená rýchlosť z dôvodu smogu alebo emisií – tieto rýchlosti ale platia pre elektromobily, ktoré pri jazde nemajú emisie. Nejde tak o praktické riešenie, ale o politiku,“ uzatvára dopravný analytik.

Videoreportáž si môžete pozrieť TU.