Poznáte manažérov šťastia? Firmy si ich najímajú, aby sa starali o blaho zamestnancov na pracovisku

Z porovnania s podobným prieskumom pred pandémiou vyplýva, že väčší význam pre pracujúcich má vyššia výplata a vlastnosti šéfa. FOTO TASR/AP Z porovnania s podobným prieskumom pred pandémiou vyplýva, že väčší význam pre pracujúcich má vyššia výplata a vlastnosti šéfa. FOTO TASR/AP

O šťastí a spokojnosti v práci máme rôzne predstavy. Avšak podľa idnes.cz každý druhý zamestnanec považuje spokojnosť v práci za dôležitejšiu než výšku výplaty. Z tohto dôvodu si viaceré firmy dokonca najímajú manažérov šťastia, ktorí sa starajú o blaho zamestnancov.

Otázkou je, čo si pod pojmom šťastie možno predstaviť, keďže jeho stála definícia dodnes neexistuje. Ani slovníky sa nezhodujú na jednej znení.

Niekoho urobia šťastným okamihy, ktoré sa mu podaria. Ako napríklad maturita, nájdenie životnej lásky či svadba. Iným príde na um pri slove šťastie ustálené vetné spojenie: „Muška jenom zlatá!

Ako vnímame šťastie v práci

K pocitu šťastia v práci nám môže prispieť nový šéf alebo uvoľnenie pracovného miesta na oddelení, na ktoré sme dlho čakali. Napokon je tu šťastie, ktoré prežívame ako trvalý vnútorný stav.

Česká personálna agentúra Předvýběr urobila prieskum hľadajúci práve toto trvalé rozpoloženie šťastia u zamestnancov. „Takmer 80 percent pracujúcich do 59 rokov je v práci šťastných,“ hlása jeden z prvých výsledkov. A ponúka rovno aj porovnanie. Firma STEM / MARK, ktorá robila prieskum medzi päťsto zamestnancami a podnikateľmi, sa totiž pýtala dvakrát. Pred covidovou pandémiou a tento rok na jar, po lockdowne.

Práca, ktorá baví alebo výplata?

Z porovnania s podobným prieskumom pred pandémiou vyplýva, že väčší význam pre pracujúcich má vyššia výplata a vlastnosti šéfa. Naopak, menší dôraz kladú na kvalitu tímu a to, či ich práca baví. „Zamestnanci v mimoriadnej situácii spoznali, čo je pre nich skutočne dôležité, keď dôjde na lámanie chleba. Do práce chodíme predovšetkým kvôli živobytiu a v ťažkej situácii je dobrý šéf neoceniteľný,“ komentuje František Boudný, riaditeľ Předvýběru.cz.

Ako výsledky hodnotia experti

Podľa experta Boudného sú ľudia pragmatickejší ako pred covidom. Napriek tomu im najviac záleží na tom, aby ich práca bavila. „Tento rok to uviedlo 38 percent respondentov, čo je o tri percentuálne body menej ako pred covidom,“ upozorňuje František Boudný. Tá pravá ingrediencia, aby sa človek cítil na pracovisku šťastný, je to, aby ho práca uspokojovala a bavila.

Harvardský psychológ, Shawn Achor, vo svojom výskume zistil, že iba 25 percent nášho pracovného úspechu predurčuje miera inteligencie. Ďalších 75 percent je ovplyvnených úrovňou optimizmu. Mnohým ľuďom stačí, že sú spokojní, iní túžia po intenzívnom stave šťastia. Otázka je, čo si pod stavom šťastia každý predstavuje. Šťastie totiž môžeme zažívať denne aj vďaka maličkostiam,“ hovorí trénerka Adela Karlovská.

Spokojný človek odvedie lepšiu prácu

Približne polovica z opýtaných v prieskume uviedla, že pred covidom neboli v práci šťastnejší. „Prieskum opäť potvrdil, že ľudia si kvôli covidu viac vážia prácu, a to aj napriek stále nízkej nezamestnanosti,“ dodáva František Boudný.

Viac ako polovica respondentov si navyše myslí, že šťastie v práci je pre ľudí dôležité. „Súhlasia s tým, že spokojný človek odvedie lepšiu prácu, a preto má zmysel, aby sa firmy o pocity svojich zamestnancov zaujímali,“ uvádza riaditeľ personálnej agentúry Předvýběr.cz.

Z tohto dôvodu si začali viaceré spoločnosti najímať špecialistov na pozície Happiness Officer, či Manager, Expert, teda manažérov šťastia. Ich úlohou je starať sa o spokojnosť a psychickú vyrovnanosť vo firme. Na pracovisku sa s nimi stretáva už sedem percent zamestnancov. „Hlavná náplň práce manažéra šťastia spočíva v organizovaní seminárov, teambuildingov, lekcií cvičenia alebo súťaží. Taktiež v riešení kritických situácií a citlivých tém. Je potrebný pri zavádzaní nových stratégií alebo pri sťahovaní podniku,“ hovorí Jan Klusoň z Welcome to the Jungle.