Ich personalizované župany a bielizeň nosia mnohé známe tváre. Mladé Bardejovčanky tvoria sny pre mnohé ženy

Zuzka a Mirka v pracovnom nasadení. Foto: Archív: BRBE Zuzka a Mirka v pracovnom nasadení. Foto: Archív BRbE

Pokorné, cieľavedomé a odvážne. Také sú podnikateľky a zakladateľky značky BathRobe by Empero, Miroslava Storinská a Zuzana Mizeráková. V otvorenom a úprimnom rozhovore nám mladé Bardejovčanky porozprávali nielen o svojich podnikateľských začiatkoch a o svojej tvorbe, ale i tom, aké je dôležité nestratiť v živote svoje sny, pokoru a vieru.

Čomu ste sa venovali pred tým, než ste začali podnikať a založili ste svoju značku?  

Mirka: Vždy som sa venovala predaju spodnej bielizne. Odmalička som snívala, že si raz otvorím obchod, a tak som sa rozhodla, že by som chcela možno niečo iné ako oblečenie, pretože tu u nás v Bardejove toho bolo naozaj veľmi veľa. Tak som si povedala, že spodná bielizeň bude pre nás to pravé orechové, a tak sa to celé začalo. 

Zuzka: Vytváram grafiku pre rôznych ľudí a rôzne firmy. Tvorba loga, spravovanie sociálnych sietí, celkovo reklamné kampane pre firmy. No nič má nebaví viac, ako tvoriť toto všetko pre našu značku.

Ich župany sa šijú v Bardejove. Obľúbila si ich aj Veronika Vagnerová. Foto: Archív BRbE

Bolo podnikanie vaším snom?  

Mirka: Od začiatku. Už v škole mi vraveli: Miroslava, čo s vami bude? Veď vy neviete účtovníctvo… (smiech). Ja som vždy odvážne tvrdila, že podnikať sa dá aj bez toho. Ja si tú účtovníčku zaplatím. Vždy sme sa na tom smiali. Toto bol môj sen a nikdy som sa ho nevzdala.                                                                           

Zuzka: Na strednej škole som študovala grafiku a fotografiu a venujem sa tomu dodnes. Tak ako Mirkiným, tak aj mojim snom je venovať sa iba nášmu snu. Vždy sa neskutočne tešíme z každého nášho nápadu, z novej tvorby, novej kolekcie, novej kampane. Spolu sme sa, myslím si, dokonale zladili a ja sa teším, že takto môžeme spoločne tvoriť náš spoločný malý sen.

Ako prebiehala realizácia vášho spoločného sna?

Mirka: Začínali sme s úplne malým priestorom, spočiatku to bolo možno dvadsať metrov štvorcových. Nám to však vôbec neprekážalo, podstatou pre nás bolo to, že keď žena vstúpila do obchodu, musel pre ňu nastúpiť okamžitý „WAU“ efekt. Chceli sme dosiahnuť to, aby sa u nás ženy cítili dobre, aby bolo všetko voňavé, pekne naaranžované a aby si ženy od nás vždy aj niečo odniesli, a tomu sme aj prispôsobili ceny.

Zuzka: Vždy sme sa snažili prispôsobiť ženám aj v cenách, aby sa rady vracali, aby si povedali: Dnes idem na nákupy, nekúpim si len jednu podprsenku, ale kúpim si tri… Pretože aj taká žena, ktorá nemá veľa peňazí, sa predsa môže cítiť dobre, môže si u nás niečo pekné kúpiť a s radosťou sa ku nám vracať. Myslím si, že sme nikdy nemali vysokú maržu a že sme si veľmi dobre nastavili latku nášho predaja. No a ako čas plynul, pomaly sme sa začali rozbiehať a rozširovať. Z tohto mini priestoru sme sa presťahovali a náš sen začal naberať na obrátkach.     

Mirka a Zuzka sa snažili naplniť poslanie vytvoriť niečo iné, aby sa každá jedna žena cítila krásna. Foto: Archív BRbE

Ako prišlo na nápad so županmi a spodnou bielizňou? Prečo práve táto oblasť?  

Zuzka: Úprimne, ja som človek, ktorému musíte niečo podstrčiť a ja potom s nápadom budem pracovať k úplnej dokonalosti. Takto to bolo, priznávam, aj s Mirkiným nápadom. Pamätám si, ako som sedela u nej doma a ona mi na rovinu povedala: Zuzka, ty vieš robiť grafiku, nebudeme robiť župany a nohavičky s textami? Bola to úplne obyčajná otázka, z ktorej vznikla naša vášeň. A ja som ani na sekundu nezaváhala a hneď sme sa do toho pustili. Naša značka ponúka župany a nohavičky. Naše nohavičky sú doplnkom k županom. Sú navrhnuté, ako surový stav, sú na nich priznané švy. Išlo nám o to, aby sme vytvorili nohavičky, ktoré sadnú každej žene. Majú veľkosť UNI, čiže zase sme sa snažili ulahodiť, čo najväčšiemu spektru žien. Žiadna žena nie je ideálna, preto sme sa snažili naplniť poslanie vytvoriť niečo iné, aby sa každá jedna žena cítila krásna a jedinečná. Bonusom je, že sa dajú personalizovať. Dajú sa teda ozdobiť nápisom na želenie.

Mirka: A čo sa týka županov, tak to je naozaj neuveriteľná príhoda… To mi ani neuveríš. Obchod tu v Bardejove začal upadať. Nebudem sa tajiť tým, že som veriaca. Raz večer som sa modlila a pýtala som sa: Bože, čo budeme robiť? A v noci sa mi prisnil sen s týmito našimi županmi. Ja to pripisujem tomu, že mi takto Boh poslal znamenie. Ja som už do rána od nadšenia nevedela ani zaspať a nakoniec sme tento nápad zrealizovali a dobre sme spravili.            

Na Slovensku je veľmi ťažké preraziť… Prezraďte, aké boli vaše začiatky?    

Zuzka: Toto je naozaj veľká pravda a myslím si, že s týmto sa stotožňujeme obe. Pretože môžete mať najlepšie nápady na svete, môžete byť akokoľvek pozitívni v práci, ktorú robíte, ale príde taký moment, kedy zistíte, že bez reklamy, ste ako ihla v kope sena. A to bez debaty a bez servítky. Jednoducho do reklamy zainvestovať musíte. Bez toho to proste nejde.          

Aký ste si teda zvolili koncept?   

Mirka: Zvolili sme si jednoduchú cestu, a to cestu pravdy. Oslovili sme ľudí, ktorí sa nám páčili ich životným štýlom, ktorí boli pre nás niečím inšpiratívni a chceli sme ich spoznať a spolupracovať s nimi. V podstate sme si tak vytvorili ideálne spolupráce. A robíme tak dodnes. Výsledkom je pre nás nie len nadšenie z práce, ale aj radosť, že títo ľudia majú naše župany v šatníku. Neskutočne veľa známych osobností nám pomohlo, povzbudilo nás a naozaj bez nároku na honorár. Za to im patrí veľká vďaka. Rada by som však spomenula aj jeden mocný pilier našej značky, ktorým je naša spolupráca s Barborou Kortis Hrubanovou. Barbora nám dala priestor spropagovať naše župany v jednom pánskom magazíne. Pracovali sme na grafike a ona nám hovorí: Dievčatá, máte všetko, ale jedno, čo vám chýba, je logo! Do rána sme spolu na našom logu pracovali a keď odbila druhá hodina ráno, nemohli sme uveriť, aký zázrak sa práve stal. Zrodilo sa naše logo, ktoré jednoducho milujeme. Je to neskutočné, že si ženy takto nezištne vedia pomôcť a spojiť sa.

Dievčatám pomohlo množstvo známych osobností. Jednou z nich bola aj Jana Hrmová. Foto: Archív BRbE

Dievčatá, ako máte podelené úlohy?

Zuzka: Mám na starosti všetko, čo a týka reklamy, potlače, balenia a grafiky. Som v podstate aj našou modelkou. Smiech. Taktiež komunikujem s klientmi a vytvorila som pre nás náš e- schop.         

Mirka: V mojej kompetencii sú zase strihy županov a nohavičiek, krajčírky, teda čo sa ako a kedy bude šiť, kulisy, celkový look, no a som aj našou fotografkou.    

Aké bolo vaše posolstvo alebo myšlienka, keď ste zakladali značku?   

Mirka: Nikdy nám nešlo o to, aby sme zarobili veľa peňazí. Samozrejme, človek pracuje preto, aby bol ohodnotený, no my sme častokrát išli aj do mínusu, len preto, aby po nás niečo zostalo. My to jednoducho berieme takto. Vieme, že naša práca bola docenená, že sme ju robili zo srdca, že sa ľudia tešili, že im naše veci urobili radosť. To je pre nás najviac. To je pre nás hnací motor, to je to, pre čo nás táto práca hreje pri srdci a prečo to robíme.

Zuzka: Máme spolupráce, kde sa robia rôzne akcie a my tam na zákazku dodávame naše boxy. My sme síce len nikde v úzadí, ale aj napriek tomu sa tešíme už len z toho, že sme ten box pripravili a naaranžovali, že nám niekto dá tú spätnú väzbu, že sa naša práca niekomu páčila. To je pre nás to gro.           

Kde sa šijú vaše župany?     

Zuzka: V Bardejove. Strihy vlastne vznikajú u jednej našej krajčírky. Pred 5 rokmi sme ani nevedeli ako strih vyzerá, čo všetko so šitím vlastne súvisí.    

Mirka: Presne tak. Vždy som k takýmto tvorivým veciam inklinovala, ale nikdy som sama nešila, a tak som za našou krajčírkou začala intenzívne chodiť. Všetky strihy som si podrobne preštudovala a osvojila, aby sme docielili našu predstavu, náš sen.       

Aké známe osobnosti už vlastnia vaše župany či spodnú bielizeň?  

Mirka: Sú to napríklad Veronika Rajek, Zora Czoborová, Andrea Verešová, Veronika Vagnerová, Jana Hrmová, Monika Jákliová a mnohé iné.      

Kde beriete inšpiráciu a čo všetko ponúkate?   

Zuzka: Inšpiráciou sú pre nás samotné ženy, a tak sme chceli vyrobiť župan, ktorý bude tiež vo veľkosti UNI, aby na ňom boli padavé kimonové rukávy, aby veľkosť sadla od XS až po XL. Preto bolo treba vycibriť práve tie strihy, nič viac, nič menej.     

Mirka: Ponúkame župany, nohavičky a možnosť vyskladať si boxy. Zákazník si box môže vyskladať podľa želania. Základom je župan, spodná bielizeň, talianske parfumované mydlo vyrábané podľa tradičnej receptúry. Každý zákazník, ktorý si box objedná, má možnosť napísať venovanie, ktoré mu my na jeho želanie vytvoríme. Na výber máme tri boxy: valentínsky, narodeninový a vianočný.

Ich nohavičky sú doplnkom k županom. Bonusom je, že sa dajú personalizovať. Foto: Archív BRbE

Množstvo značiek či podnikateľov má dnes veľký problém s konkurenciou – v zmysle kopírovania tvorby či značky… Stretli ste sa s niečím takým? Čo si o tom myslíte?  

Zuzka: Áno, žiaľ, stretli sme sa aj s takouto skúsenosťou. Priamo tu, v našom meste. Bolo to pre nás nesmierne ťažké. Najprv sme volili cestu nereagovať. No táto cesta sa nám neosvedčila, a tak sme nahrali video, kde sme opísali celú situáciu a urobili sme dobre, pretože ľudia, ktorí nemali jasno v tejto celej situácii, pochopili, ako to celé bolo.

Mirka: Keď sa nad tým teraz zamyslím, konkurencia nás určite posunula dopredu, myslím si, že keď vydržíte ten nápor, tak to určite prinesie svoje ovocie. 

Dnes sú z vás úspešné podnikateľky, čo by ste poradili ľudom, ktorí sú len na začiatku svojho príbehu?   

Mirka a Zuzka: Určite veľa pokory, pretože sa v živote stretnete s naozaj ťažkými situáciami. Mať okolo seba dobrých ľudí, na ktorých sa môžete spoľahnúť. My naozaj chceme poďakovať ľudom, ktorí pri nás od začiatku stáli, rodine a partnerom. Začali sme úplne od nuly a vyšvihli sme sa prostredníctvom dobrých ľudí, ktorí nám boli ochotní pomôcť len za dobré slovo či poďakovanie. Za to sme im nesmierne vďačné a nikdy na to nezabudneme. Tí, ktorí to sú, vedia, budú u nás v srdci navždy zapísaní.      

Máte ešte nejaký cieľ v súvislosti s podnikaním?

Zuzka: Možno by som si želala, aby mala každá žena náš župan vo svojom šatníku a aby sa z neho tešila. A cieľom určite je, aby sme rástli a expandovali do zahraničia.  

Mirka: Zuzka má pravdu. Možno jedného dňa by som chcela prísť do práce, vypiť si kávu, nadýchnuť sa a povedať si: Tak toto sme dokázali, žijem svoj sen. Už nemusím robiť žiadnu inú prácu. Len to, čo ma baví.