V laviciach v bunde, alebo doma za počítačom? Školy majú riešenia, ako ušetriť na cenách energií

Ilustračná snímka. Zdroj FOTO: pixabay.com

Viac ako 2 200 základných, skoro 800 stredných a viac ako 500 špeciálnych základných a stredných škôl. Také sú počty vzdelávacích inštitúcií na Slovensku. Všetky z nich sa musia aktuálne zaoberať hlavne vysokými cenami energií – tie stúpli päťnásobne, ceny plynu šesťnásobne. Ako ušetriť, to vedia hneď. Nie je to však prijateľné pre väčšinu rodičov a učiteľov.

Väčšina škôl vie iba o cenách platných do konca roka. No aj tie sú o dosť vysoké. „Naša škola je pripravená prepnúť na dištančné vzdelávanie z hodiny na hodinu. V tom je najmenší problém, ale dúfam, že k tejto situácii nepríde,“ hovorí Gabriel Dékany, riaditeľ školy v Nových Zámkoch.

Priškrtiť kúrenie a viac sa obliecť. To je ďalším variantom, ktorý je možné kombinovať s dištančným vzdelávaním. Väčšina riaditeľov by prijala riešenie: tri týždne naobliekaní v škole, týždeň doma na dištančnom.

Ilustračná snímka. Zdroj FOTO: pixabay.com

V Poprade už strechu školy lemujú solárne panely. ”Ušetrili sme 40 percent oproti roku 2019, ale v súčasnosti, čo sa týka faktúr, je to veľmi kritické,” hovorí Iveta Račeková, riaditeľka obchodnej akadémie v Poprade. “Žiaci nesmú otvárať okná, vetrá sa iba cez veľkú prestávku, svieti sa minimálne.”

Ako chce situáciu riešiť ministerstvo školstva, ktoré dočasne vedie premiér Heger, zatiaľ jasné nie je. “Hovoria, že to budú riešiť. Ako, ale hlavne kedy, zatiaľ nepovedali,” zhodujú sa riaditelia.

Tí čelia aj ďalšiemu problému

Už teraz chýba na školách viac ako 2 000 učiteľov. Tých školy zháňajú neustále. “Počas tohto leta hľadali školy zatiaľ najviac pracovníkov. Od 1. júna do 15. augusta uverejnili viac ako 2 200 pracovných ponúk pre učiteľov. Keď to napríklad porovnáme s rokom 2018, tak vzrástla ponuka až o 100 percent,” uviedla Nikola Richterová, hovorkyňa portálu Profesia.

Pedagógovia chýbajú najmä na druhom stupni základných škôl. Druhé miesto vypĺňajú stredné školy a nasledujú prvý stupeň základných škôl a materské školy. Čo sa týka predmetov – najviac klasifikovaných učiteľov chýba v oblasti anglického jazyka, fyziky či matematiky.

“Som dva roky na dôchodku, odišla som školský rok pred príchodom kovidu. Myslela som si, či nebude nutné ešte počas dištančného vzdelávania riešiť problém s chýbajúcimi učiteľmi, respektíve ich nedostatkom. Prišlo to ale teraz. Vrátila som sa učiť dejepis pre druhý stupeň základnej školy,” približuje situáciu pani Zuzana, učiteľka dejepisu, ktorá sa za katedru vrátila z dôchodku.

Učiteľov o návrate do škôl nepresvedčila ani jednorazová odmena 500 eur, ale ani zvýšenie platov – na začiatku roka o 10 a od septembra o 12 percent.

Ilustračná snímka. Zdroj FOTO: red

Vladimír Crmoman zo Slovenskej komory učiteľov (SKU) tiež poukazuje na chýbajúce postpandemické tablety či notebooky, ktoré si samo ministerstvo stanovilo za cieľ. Tento rok sa má tiež čerpať 50 miliónov na mechanizmus kvality vzdelávania učiteľov.

Pripravuje sa tiež kurikulárna reforma (s ešte neistým koncom), vypracoval sa hodnotný plán obnovy, školská inšpekcia hlási pozitívny trend v autodevalvácii škôl, budú sa zvyšovať (aj keď stále nedostatočne a bez vízie) platy učiteľov,“ pripomenul Crmoman.

Komora tiež poukázala, že na vedenie rezortu školstva čaká kríza vojny s viac ako polovicou ukrajinských detí bez prístupu k vzdelávaniu, nízka atraktivita učiteľského povolania, či energetická kríza a nárast extrémizmu.

Na Ukrajine problém s nedostatkom učiteľov nemajú. Riešia, kde deti učiť.

Ruské ostreľovanie, ktoré začalo pred vyše pol rokom poškodilo stovky škôl. Iba v Charkove (druhé najväčšie mesto na Ukrajine) je zničených 41 budov škôl. Podľa neziskovej organizácie Centre for Information Resilience (CIR) pritom išlo o cielené, nie o náhodne útoky.

Prezident Ukrajiny Zelenskyj na otvorení školského roka 2022/2023. Zdroj FOTO: Telegram

“Zničená je napríklad internátna škola pre zrakovo postihnutých študentov, 218-ročná univerzitná knižnica, univerzitný tréningový bazén využívaný olympijskými športovcami a takmer 100-ročná odborná škola,” uvádza CIR.

Ostreľovanie pripravilo žiakov o prístup ku vzdelávaniu či odborným znalostiam. Tiež obmedzilo bezpečný prístup k špecializovanému vybaveniu pre deti so zdravotným postihnutím, či ohrozilo knihy, ktoré prežili druhú svetovú vojnu.

Vyučovanie v Charkove momentálne prebieha dištančne. A nielen tam. Na Ukrajine sa bude prezenčne učiť iba na školách, ktoré disponujú bunkrami pred ostreľovaním. Na celej Ukrajine je poškodených takmer 2 200 vzdelávacích inštitúcií, pričom úplne zničených je viac ako 220.