Až 15 percent vodičov na Ukrajine nevedomky slúži špionáži Kremľa. Problémom sú tieto mobilné aplikácie

Navigácia v mobilnom zariadení môže slúžiť ku sledovaniu situácie na Ukrajine. Zdroj FOTO: pixabay.com

Na Ukrajine je napriek rozsiahlym zákazom stále možné inštalovať a používať ruské navigačné aplikácie ako 2-GIS, Yandex Maps a Navigator pomocou VPN pripojenia. InformNapalm vo svojom článku hovorí, že má opodstatnené dôvody domnievať sa, že tieto aplikácie kontroluje ruská vláda, pričom prostredníctvom nich dostáva online informácie o situácii na ukrajinských cestách, prejazdoch vojenskej techniky a dokonca aj vjazdoch a výjazdoch z budov.

Pritom si nemusia najať ani armádu špiónov, keďže tieto informácie zbierajú a zdieľajú tisíce ukrajinských vodičov. Podľa štúdie Asociácie zodpovedných dopravcov (ARC) približne 15 %, čiže každý siedmy vodič na Ukrajine, používa ruské mobilné navigácie. ARC opakovane apelovalo na Radu národnej bezpečnosti a obrany Ukrajiny (NSDC), Ministerstvo vnútra a Bezpečnostnú službu Ukrajiny, aby zablokovali činnosť týchto aplikácií na území Ukrajiny, avšak okrem listov adresovaných obchodom s mobilnými aplikáciami príslušné štruktúry zatiaľ nepodnikli žiadne zmysluplné kroky.

Ruské automobilové navigačné systémy 2-GIS a Yandex Maps a Navigator sú stále k dispozícii na stiahnutie a sú aktívne využívané prostredníctvom VPN na Ukrajine napriek sankciám a úplnému zákazu ruského podnikania na Ukrajine. Aplikácie prijímajú a môžu zdieľať množstvo údajov o ukrajinských mestách vrátane zariadení kritickej infraštruktúry, vojenských presunov alebo miest hromadného zhromažďovania. Vodič možno ani nevie, že sa stal špiónom – na odovzdanie údajov stačí prejsť okolo záujmového miesta so zapnutou navigáciou. Podľa ARC sú ruské aplikácie najaktívnejšie inštalované na telefónoch motoristov v Charkove, Odese a Dnipre, čo predstavuje 42 % až 58 % zo všetkých používateľov na ostatnom území Ukrajiny.

Patria tieto aplikácie ruskej vláde?

Majitelia týchto aplikácií sa netaja svojimi ruskými koreňmi. Stránky App Store a Google Play 2-GIS máp a offline aplikácie Navigatora ukázali, že aplikáciu vyvinula spoločnosť Urbi Gulf FZ-LLC, ktorá je registrovaná v Spojených arabských emirátoch (SAE). Vo verejne dostupných Zásadách ochrany osobných údajov sa uvádza, že osobné údaje spracúva cyperská spoločnosť 2GIS LOCAL SEARCH LIMITED. Jeho hlavnými príjemcami sú podľa ARC Aleksandr Sysoyev, ruský občan, a štátna ruská banka Sberbank. Okrem toho, ústredie DublGIS LLC, ktoré poskytuje bezplatnú softvérovú licenciu na 2-GIS, sa nachádza v Novosibirsku v Rusku. V júni 2020 Sberbank získala 72 % podiel v spoločnosti, ktorá aplikáciu vyvinula, pričom ďalšie 3 % jej akcií patria O2O Holding LLC, spoločnému podniku Sberbank a Mail.ru Group. Existuje dokonca stránka https://2gis.ua/kyiv, ktorá zhromažďuje informácie o umiestnení organizácií, výške budov, ako aj o vchodoch a východoch z nich.

Webová stránka 2-GIS tvrdí, že v Kyjeve naďalej funguje

Yandex Maps a Navigator sú na Ukrajine už dlho známe. V Zásadách ochrany osobných údajov sa uvádza, že správcom osobných údajov je spoločnosť Yandex LLC, registrovaná v Ruskej federácii. Nepriamo patrí aj Serbank of Russia.

Yandex aj 2GIS sú uvedené v Registri organizátorov šírenia informácií a v súlade s ruským federálnym zákonom o informáciách musia nielen uchovávať informácie o používateľoch a ich registračné údaje, ale aj na požiadanie prenášať všetky prijaté údaje Federálnej bezpečnostnej službe Ruskej federácie. To znamená, že akúkoľvek informáciu, ktorú aplikácia „vidí“, môže armáda krajiny agresora po niekoľkých minútach preštudovať. Toto je obzvlášť nebezpečné, ak ruské navigačné aplikácie používajú dobrovoľníci cestujúci do predných línií, vojenský personál alebo pracovníci kritickej infraštruktúry. Otázka takéhoto zhromažďovania spravodajských údajov sa stala ešte kritickejšou v súvislosti s ruskými útokmi pomocou kamikadze dronov, ktoré sa spoliehajú na rovnaké satelitné polohovacie systémy a sledujú vopred stanovenú trasu, rovnako ako automobilové navigácie.

Webová stránka 2-GIS tvrdí, že v Kyjeve naďalej funguje. Zdroj FOTO: InformNapalm

Čo robiť v tejto situácii?

Používanie ruských navigácií na Ukrajine sa stalo otázkou života a bezpečnosti. Pravidelné raketové útoky a používanie kamikadze dronov znamená, že nepriateľ neustále hľadá nové ciele na útok. Mimoriadne ho zaujímajú frekventované cesty a mosty, miesta, kam chodia do práce opravári, kam chodí hlavný inžinier tepelnej elektrárne. Okamžité zastavenie používania ruských mobilných špionážnych aplikácií je preto aj vecou osobnej bezpečnosti každého Ukrajinca.

ARC sa obrátilo na orgány činné v trestnom konaní so žiadosťou o riešenie situácie a zákaz činnosti ruských agregátorov geolokačných údajov na Ukrajine. ARC tiež zaslalo už svoje druhé odvolanie na NSDC. Zatiaľ však neprišla žiadna reakcia. Ministerstvo pre digitálnu transformáciu koncom septembra 2022 informovalo ARC o svojej výzve spoločnosti Google a Apple, aby pomohli vyriešiť problém a zakázali tieto mobilné aplikácie. Situácia sa však nezmenila – 2-GIS a Yandex Maps a Navigator je stále možné si stiahnuť a používať prostredníctvom služieb VPN. Dôvody, prečo orgány neprijali rozhodné kroky, sú aj právne a aj čisto technické. V praxi teda problém ešte nie je vyriešený. Napríklad ruské spoločnosti, dokonca aj tie už sankcionované, aktívne obchádzajú obmedzenia zapojením sprostredkovateľov. Technicky, napriek blokovaniu prístupu k príslušným serverom z Ukrajiny, služby VPN pomáhajú obchádzať obmedzenia – a viac ako 15 % vodičov na Ukrajine to aj robí, či už vedome alebo nie.

Dôvod takejto v podstate samovražednej priviazanosti našich vodičov k ruským navigačným aplikáciám možno vysvetliť len chabými informáciami a nepochopením, že po ich trase na Yandex môže zajtra letieť rusko – iránsky dron kamikadze Shaheed.

Popri reakcii štátnych orgánov je preto potrebné lepšie informovať vodičov o rizikách spojených s používaním ruských navigácií. Tento proces môžu uľahčiť aj taxislužby a kuriérske služby. Napríklad taxislužba Uklon neposkytuje pri spracovávaní objednávok prístup k ruským aplikáciám, ako sú Yandex, 2GIS, CityGuide a Navitel. Preto sú vodiči spolupracujúci s Uklonom nútení zoznámiť sa s alternatívnymi navigáciami, aby mohli pracovať v aplikácii Uklon Driver.

Akokoľvek to je chvályhodné, ani takéto zodpovedné konanie zo strany podnikateľov nestačí na zásadnú zmenu situácie – je potrebná široká synergia úsilia štátnych orgánov a spoločnosti. Ukrajinskí vodiči by mali pochopiť riziko používania ruských navigácií a odstrániť ich zo svojich zariadení. Ak sa väčšina spotrebiteľov odhlási z tohto softvéru, minimalizuje to jeho škodlivý vplyv a posilní bezpečnosť krajiny.

Autor článku: bob