„Dôležitý je nápad. Prichádza nečakane a s nutkavou potrebou ihneď ho vyskúšať,“ vraví Kamila, ktorá vytvára personalizované kabelky

Kamila Gemesrká vytvára jedinečné kabelky pre klientov do celého sveta. Zdroj FOTO: Archív KG

Keď Kamila Gemerská študovala pred trinástimi rokmi v Banskej Bystrici umenie, začala si šitím privyrábať na školné. Spojením lásky k umeleckej tvorbe a k šitiu vznikla značka Ammyla. Kamila vyrába kvalitné a praktické tašky, ktoré nosia nielen Slovenky, ale putujú aj do Nórska, Francúzska či Japonska. Spolu s manželom Peťom, ktorý má na starosti marketing značky, si tak splnili svoj sen.

Viedol vás k šitiu niekto z rodiny?

So šitím, ako aj s prácou s textilom a strihmi, som sa stretávala už odmalička doma. Moja mamka je textilná inžinierka, takže sme doma často vyrábali a šili rôzne odevy. Ja som si zvolila trošku inú cestu a rozhodla som sa študovať umenie, kde mi najviac učarovala maľba. Práve popri štúdiu na vysokej škole som si začala privyrábať šitím mojich prvých textilných kabeliek. Zistila som, že môžem vložiť svoje kreatívne nápady a predstavy do niečoho úžitkového, praktického a ozdobného zároveň. Kabelka mi vyšla ako ideálny kandidát. Začala som šiť v jednej izbe v byte a neskôr mi vypomáhala švagriná. Keď nám už bola izba malá, prenajali sme si prvé priestory. Potom väčšie a väčšie, do ktorých nám pribúdali aj noví kolegovia. Pred pár rokmi, keď sa mi narodil druhý syn, naskočil do firmy môj manžel Peťo a zobral na seba všetky organizačné záležitosti. Pustil sa do marketingu značky, nanovo vybudoval e-shop a web.

Kamila je kreatívna zložka, jej manžel Peter má na starosti marketing a budovanie značky. Foto: KG

Spomínate si na svoju prvú vlastne vyrobenú kabelku?

Pravdupovediac ani veľmi nie. Predpokladám, že bola malá, textilná a ako sa poznám, tak som ju asi niekomu darovala.

Čím sú vaše kabelky charakteristické?

Pokiaľ ide o dizajn, snažíme sa držať hesla „taška ako šperk“. Kabelka by podľa nás nemala byť len praktická pomôcka, ale mala by prinášať radosť, byť solitérom a odzrkadľovať osobnosť nositeľky, či nositeľa. Navrhujeme preto kúsky, ktoré sú nevšedné, no majú jednotný, náš typický rukopis. Dobrým príkladom je naša kolekcia nitovaných kabeliek, ktorá sa stala jednou z najobľúbenejších. Neváhame však zájsť aj do netradičných, expresívnejších kúskov, ktorými sú napríklad ručne maľované kožené kabelky a kabelky s autorskými digitálnymi potlačami.

Pri niektorých kúskoch cítiť, že Kamila má blízko k umeniu. Foto: KG

Prečo bývajú produkty z malých podnikov drahšie ako v bežnom predajnom reťazci?

Je to v podstate otázka, ktorá sa týka pôvodnej tvorby, ručnej práce a malých dielní vo všeobecnosti. Ide o náročnú prácu, do ktorej vkladáte svoju energiu, nápad a hlavne takmer všetok svoj čas. Preto, keď si kúpim výrobok, o ktorom viem, že bol navrhnutý a vyrobený ručne, lokálne a férovo, tak viem, v čom spočíva jeho kvalita. Keďže každá kabelka je vyrábaná ručne pre konkrétneho človeka, stáva sa originálnou a jedinečnou. Veľmi dôležitý je pre nás aj zákaznícky servis. Snažíme sa byť so zákazníkom v kontakte, zodpovedať mu jeho otázky, vyjsť v ústrety, doladiť s ním detaily, menšie zmeny. To je, myslím si, veľký benefit lokálneho tvorcu.

Prezradíte ako vzniká kabelka?

Dôležitý je nápad. Ten prichádza často nečakane, bez varovania, s nutkavou potrebou ihneď to vyskúšať. Následne sa vytvorí strih, vyberajú sa materiály, kovania a ušije sa prvý prototyp kabelky. Ten sa testuje a dolaďujú sa detaily, proporcie a vyberajú sa farby materiálov, z ktorých budú kabelky ušité. Veľmi dôležitá časť je fotenie výrobku, jeho prezentácia a vizuál. Nechceme, aby naše produkty boli len nejaké veci, ktoré si musíte kúpiť. Pomocou fotografií sa snažíme zákazníčkam sprostredkovať určitý pocit, náladu a dojem. Zároveň možno aj navrhnúť spôsob, akým môžu kabelku nosiť a používať tak, aby z nej mali radosť. Kabelka potom putuje na e-shop, kde je možné ju objednať, prípadne do kamenných obchodov naprieč Slovenskom a Českom, s ktorými spolupracujeme.

Kabelky značky Ammyla sú nielen krásne, ale aj kvalitné a praktické. Foto: KG

Čo považujete v podnikaní v tejto oblasti za najnáročnejšie?

To je ťažko povedať, nakoľko každá časť, z ktorých sa naše podnikanie skladá, má svoju náročnosť, no za časovo najnáročnejšiu považujeme asi tú administratívu, úradné a organizačné veci a „papierovačky“.

Svoju úlohu zohráva aj marketing. Ako sa o vašich výrobkoch dozvedajú zákazníci?

Snažíme sa využívať čo najviac dostupných prostriedkov a robiť marketing tak, aby bol zaujímavý a nebol príliš otravný alebo dotieravý. Najlepší marketing sú pre nás osobné stretnutia s našimi zákazníkmi v rámci výstavných či predajných akcií. Keďže boli tieto veci za posledné roky obmedzené, bolo to pre nás náročnejšie. Postupne sa však snažíme vracať medzi ľudí.

Sú vaši zákazníci aj zo zahraničia?

Veľká väčšina našich kabeliek cestuje na Slovensko a do Českej republiky, ale už sme ich zopár poslali aj do Nórska, Francúzska, Japonska či Kataru. V našej ponuke máme na výber rôzne druhy dopravy, takže sa so zákazníkom radi dohodneme.

Nosíte len vlastné kabelky alebo kupujete aj iné? Máte nejaký pracovný vzor v oblasti výroby kabeliek?

S manželom nosíme už len naše vlastné kabelky a tašky. Často navrhujeme tašky pre seba, podľa vlastných potrieb. Manžel prevažne tie pánske, ja zase dámske, sem tam aj naopak. Celkovo naša tvorba odzrkadľuje náš vkus. Tak nejak prirodzene vyrábame kabelky, batohy a tašky, ktoré by sme sami nosili.

S manželom nosia už len vlastné kabelky a tašky, pretože si ich vyrábajú podľa vlastných potrieb. Foto: KG

Aký je váš najväčší úspech?

Za najväčší pracovný úspech považujem to, že môžeme robiť to, čo nás baví. A že to baví aj našich zákazníkov. Je krásne ráno vstať a ísť do práce, ktorú milujete, teší vás každý menší úspech a to, že sa vaša tvorba niekomu páči a dokáže ju oceniť. Je to úžasný pocit.

Máte nesplnený pracovný sen?

Musím poklopať na drevo, ale asi všetky naše doterajšie predstavy sa nám postupne v priebehu dvanástich rokov po malých krôčikoch darí napĺňať. Momentálne sa tešíme zo svojich vlastných priestorov, ktoré si pomaly budujeme a prispôsobujeme. Jedným z ďalších krokov, ktorý už dlhšie plánujeme, je otvorenie vlastného showroomu, kde si zákazníci budú môcť pozrieť a vyskúšať ukážky našej práce. Takým väčším a odvážnejším cieľom je pre nás zvýšenie povedomia o našej značke a prerazenie s ňou aj v zahraničí.