Aplikácie nás dennodenne sledujú. Ako to však funguje?

Ilustračná snímka. Zdroj: pexels.com

Stalo sa vám už niekedy, že ste nejaký produkt hľadali na internete a na druhý deň sa vám zobrazili reklamy na hľadaný produkt? Zamýšľali ste sa už nad tým, ako je možné, že sociálne siete vždy vedia, čo vám zobraziť, aby ste v ich aplikácii zostali dlhšie?

V tomto článku sa dozviete, ako aplikácie zbierajú a vyhodnocujú dáta o užívateľoch a ako na ich základe benefitujú firmy.

Ako aplikácie zbierajú dáta?

Proces toho, ako aplikácie zbierajú dáta o užívateľoch, sa na prvý pohľad môže javiť veľmi zložitý, no opak je pravdou. Je až počudovania hodné, prečo túto funkcionalitu využívajú prevažne iba nadnárodné firmy.

A ako to teda funguje? Všetky interakcie, ktoré spravíte s aplikáciou, sa zaznačia do veľkej databázy, kde sa následne vyhodnocujú.

  1. Primárne takto aplikácie zbierajú dáta typu: kedy a na čo daný používateľ klikol a koľko strávil času v jednotlivých častiach appky.
  2. Sekundárne zbieranie dát funguje prostredníctvom zaznamenávania interakcie s príspevkom. To znamená, že ak označíte na sociálnych sieťach nejaký príspevok ako „Páči sa mi to“, aplikácia si to zaznamená a v budúcnosti vám zobrazí príspevok, ktorý je podobný.
Ilustračná snímka. Zdroj: pexels.com

Vyhodnocovanie dát

Po tom, ako sa databáza naplní zozbieranými dátami, je čas na vyhodnocovanie a upratovanie dát algoritmami na serveri. Tieto algoritmy na základe dát vytvárajú tzv. užívateľský profil, ktorý hovorí presne o tom, akú kategóriu obsahu, kedy a ako často chce daný užívateľ vidieť.

Po tomto procese vie aplikácia ľahko vyhodnotiť, čo a kedy zobrazovať, aby bol užívateľ spokojný.

Využitie pre firmy

Ilustračná snímka. Zdroj: pexels.com

Okrem udržania zákazníka v aplikácii existuje omnoho viac dôvodov, prečo by mali firmy zbierať dáta o ich zákazníkoch – používateľoch aplikácie.

Zozbieraním a vyhodnotením dát o užívateľoch získajú firmy prehľad o preferenciách konkrétnych zákazníkov. Na základe týchto preferencií môžu spoločnosti poskytovať na mieru šité ponuky, ktorým zákazník len ťažko odolá. Pre lepšie pochopenie situácie uvediem zjednodušený príklad. Predstavte si, že riadite firmu predávajúcu autá. Ak by ste vo vašej appke mali zoznam všetkých áut aj s ich parametrami a zbierali by ste dáta o užívateľoch, vedeli by ste presne zistiť, aké auto sa páči konkrétnemu užívateľovi. Na základe tohto zistenia môžete užívateľovi pripraviť cenovú ponuku na mieru a zaslať mu ju prostredníctvom aplikácie. Cenové ponuky na mieru majú spravidla omnoho väčšiu úspešnosť.

Ďalšou pridanou hodnotou zbierania dát v appkách je vytváranie štatistík. Sledovaním používateľského správania možno efektívne zistiť, o ktorý produkt majú nakupujúci záujem, ktoré lákadlo láka nakupujúcich do obchodu (zľavy, nový tovar, …), alebo ako môže predajca svoje produkty či služby zlepšiť.